Musikk i Guinea

Tradisjonsmusikken Guinea gjenspeiler de etniske variasjonene som følger en firedeling basert på landets topografi: skogregionen langs kysten, savannen i øst, fjellområdet i Fouta Djalon og savannen i nord.

Musikktradisjonene langs kysten omfatter instrumenter som trommer, spalttrommer og xylofontrommer, horn av tre eller elfenben, sanza, musikkbue og andre strengeinstrumenter. Flerstemmig sang er vanlig.

I den østlige savanneregionen dominerer musikken til malinkefolket, med røtter tilbake til det mektige Maliriket på 1300-tallet. Deres profesjonelle utøvere på kora, balafon og en type lutt bevarer folkets historie og kultur i sine sanger og fortellinger. Instrumenter og djembe (tromme) er også kjent gjennom konserter i vestlige land.

Befolkningen i fjellområdet Fouta Djalon er dominerende muslimsk. Her er sangen enstemmig. Det mest utbredte instrumentet er fløyte, men ellers forekommer énstrengsfele, musikkbue og énstrengslutt.

Blant folkene i den nordlige savanneregionen spiller musikk en viktig rolle under overgangsritualer. Sangen er énstemmig og akkompagneres av tromme, metallbjeller og ankelbjeller. Ellers brukes balafon og ulike blåseinstrumenter.

Sangeren og koraspilleren Mory Kanté er en av Guineas mest kjente musikere. Han var en del av verdensmusikkbølgen som fra 1980-tallet bidro til internasjonal berømmelse for mange vestafrikanske artister. Sangen hans «Yeke Yeke» ble en stor suksess i Europa i 1988.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg