Terminal Murmansk lufthavn
Terminal Murmansk lufthavn
Av .

Murmansk internasjonale lufthavn, Nikolai II er en sivil regional lufthavn for Murmansk, Russland. Den er lokalisert 4 kilometer sørvest for byen Murmashi, rundt 37 kilometer sydvest for sentrum av Murmansk. Flyplassen ble åpnet 21. juli 1976.

Faktaboks

Også kjent som

Murmansk lufthavn

For reisende fra Nord-Norge mot Russland og Asia er lufthavnen i Murmansk en vesentlig innfallsport. Lufthavnen er lokalisert om lag 24 mil fra Kirkenes.

Historie

Murmansk Airport fra lufta
Murmansk Airport fra lufta
Lisens: CC BY NC SA 3.0

Fra tidlig på 1960-tallet ble ruteflygninger til og fra Murmansk gjort mulig ved at man benyttet den militære flybasen Kilpyavr, som ligger nord for byen. Trafikken ble etter hvert så betydelig at myndighetene bestemte seg for å bygge en ny sivil lufthavn. Da falt valget på området hvor den tidligere militære Murmashi flyplass lå. Denne flyplassen hadde vesentlig militær betydning under den sovjetisk-finske krigen, da det 147. jagerflyregiment var stasjonert her.

Bygging av den sivile lufthavnen i Murmashi ble påbegynt i 1971, og rullebanen ble tilpasset fly av typen Illushin IL-18 og Tupolev TU-154, som var regnet som de mest aktuelle flytypene som skulle brukes på flyplassen. Rullebanen ble anlagt i betong, og arbeidet ble gjennomført i perioden 1973–1975.

I mai 1976 landet det første flyet på lufthavnen, en Illushin Il-14. Etter dette fulgte en rekke testflygninger før lufthavnen mottok sin godkjenning for drift 5. juli 1976. 16 dager senere kunne lufthavnen avholde sin offisielle åpning. Ett år senere sto passasjerterminalen klar, og den sivile trafikken kunne ta av for alvor.

I 1978 ble det åpnet et flyplasshotell, og Aeroflot etablerte seg i regionen, med både eget regionkontor og reisebyrå.

Oppgradering

Den russiske regjeringen presenterte presenterte høsten 2017 planer for oppgradering av lufthavnene i Murmansk, Arkhangelsk og Solovetsk. Dette blir gjort for å kunne møte strømmen av turister fra Asia, ved å tillate landing av større langdistansefly.

Som en oppfølging av dette la administrasjonen i Kola-regionen i desember 2019 fram planer for oppgradering av flyplassen. Planene innebærer en modernisering av rullebanen, samt bygging av en ny terminal. Bygging av den nye terminalen er ventet å starte i 2021.

Lufthavnen er de siste årene også blitt oppgradert i med tanke på til tilgjengelighet, blant annet ved bygging av parkeringshus og utvidelse av parkeringsområdet utendørs.

Privat eierskap

Murmansk lufthavn var i mange år eid av energiselskapet Gazprom, men ble i 2015 solgt til flyplasselskapet Novaport, som eier flere lufthavner rundt om i Russland.

I 2016 presenterte de nye eierne planer for å bygge en ny terminal for å imøtekomme den betydelige trafikkveksten de siste årene. Eierne har som målsetning at lufthavnen skal kunne trafikkere 1,7 millioner passasjerer i året innen 2030. I 2019 passerte passasjertallet én million reisende gjennom terminalen, og endte på 1 029 661 passasjerer.

Ruter mot Skandinavia

Murmansk lufthavn
Av .
Lisens: CC BY SA 3.0

Det har i mange år blitt operert ruter fra Murmansk mot Helsingfors og Tromsø, hovedsakelig med russiske operatører. Av norske operatører har Braathens SAFE, Arctic Air og Widerøe operert ruter til Murmansk.

I sommersesongen er Murmansk lufthavn knutepunkt for fisketurisme, der reisende fra hele verden kommer for å fiske laks i elvene på Kolahalvøya.

Sommeren 2018 satte flyselskapet Nordavia i drift en nattlig rute mellom Murmansk og Oslo. Denne ruten er ikke videreført i ettertid.

Dedikert den siste tsar

Fotoutstilling til ære for Tsar Nikolai II
Fotoutstilling til ære for Tsar Nikolai II
Av .

Lufthavnen fikk i 2019 tildelt navnet Nikolai II Murmansk International Airport, for å ære den siste tsaren i Russland, Tsar Nikolaj den andre. Tsaren var grunnlegger av byen Murmansk.

Fra høsten 2020 er det satt opp en permanent og stor utstilling av foto og artikler om tsaren, og hans liv. Utstillingen er viet til tsaren, medlemmer av hans familie og deres rolle i historien om utviklingen av Kolaregionen. Ved utarbeidelsen av utstillingen er dokumenter og fotografier fra den russiske føderasjonens statsarkiv hentet frem. Utstillingen er delt i to, hvor den største delen omfatter historien til Kolahalvøya på den tid tsaren regjerte. Den andre delen en tilegnet byen Romanov-on-Murman, som var det tidligere navnet på Murmansk.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg