Murmansk lufthavn er en sivil regional lufthavn for Murmansk, og er lokalisert ved byen Murmashi, ca. 37 km sydvest for sentrum av Murmansk. Flyplassen ble åpnet 21. juli 1976.

For reisende fra Nord-Norge mot Russland og Asia er flyplassen i Murmansk en vesentlig innfallsport. Avstanden fra Kirkenes til Murmansk lufthavn er ca. 24 mil.

Fra tidlig på 1960-tallet ble ruteflygninger til og fra Murmansk gjort mulig ved at man benyttet den militære flybasen Kilpyavr, som ligger nord for byen. Trafikken ble etter hvert så betydelig at myndighetene tidlig bestemte seg for å bygge en ny sivil lufthavn.

Bygging av lufthavnen i Murmashi ble påbegynt i 1971, og rullebanen ble tilpasset fly av typen Illushin IL-18 og Tupolev TU-154, som var regnet som de mest aktuelle flytypene som skulle brukes på flyplassen. Rullebanen ble anlagt i betong, og arbeidet ble gjennomført i perioden 1973–1975.

I mai 1976 landet det første flyet på flyplassen – en Illushin Il-14. Etter dette fulgte en rekke testflygninger, før lufthavnen mottok sin godkjenning for drift 5. juli 1976. 16 dager senere kunne lufthavnen avholde sin offisielle åpning. Ett år senere sto passasjerterminalen klar, og den sivile trafikken kunne ta av for alvor.

I 1978 ble det åpnet et flyplasshotell, og Aeroflot etablerte seg i regionen, med både eget regionkontor og reisebyrå.

Murmansk lufthavn var i mange år eid av energiselskapet Gazprom, men ble i 2015 solgt til flyplasselskapet Novaport, som eier flere lufthavner rundt om i Russland.

I 2016 presenterte de nye eierne planer for å bygge en ny terminal ved lufthavnen, for å imøtekomme den betydelige trafikkveksten de siste årene. Eierne har som målsetning at lufthavnen skal kunne trafikkere 1,7 millioner passasjerer i året innen 2030. Pr. 2017 var passasjertallet på ca. 800 000.

I tillegg til dette presenterte den russiske regjeringen høsten 2017 planer for oppgradering av lufthavnene i Murmansk, Arkhangelsk og Solovetsk. Dette blir gjort for å kunne møte strømmen av turister fra Asia, ved å tillate landing av større langdistansefly.

Det har i mange år blitt operert ruter fra Murmansk mot Helsingfors og Tromsø, hovedsakelig med russiske operatører. Av norske operatører har Braathens SAFE, Arctic Air og Widerøe operert ruter til Murmansk.

I sommersesongen er Murmansk lufthavn knutepunkt for fisketurisme, der reisende fra hele verden kommer for å fiske laks i elvene på Kolahalvøya.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.