Mosjøen lufthavn, Kjærstad
Historie
Trafikkutvikling (reisende inkl. transitt)
2015 | 82451 |
---|---|
2016 | 83518 |
2017 | 73919 |
2018 | 70094 |
2019 | 69055 |
2020 | 42593 |
2021 | 58219 |
2022 | 65569 |
2023 | 71223 |
Flyplassen på Kjærstad ved Mosjøen ble åpnet i 1987, som en av de siste regionale lufthavnene som er bygget i Norge. Lufthavnen binder Mosjøen sammen med resten av Helgeland, og har også ruter mot Oslo, Trondheim og Bodø.
I 2002 lanserte Samferdselsdepartementet en idé om å legge ned lufthavnene ved Sandnessjøen, Mo i Rana og Mosjøen og bygge en ny, felles lufthavn som kunne ta ned større fly. Dette førte til mye diskusjon i regionen, og i Nasjonal transportplan 2018–2029 er det foreslått at flyplassen på Kjærstad skal bestå, selv om det bygges ny og større lufthavn utenfor Mo i Rana.
Helikopterselskapet Nordlandsfly har sin hovedbase ved lufthavnen.
Trafikkdata
- ICAO flyplasskode: ENMS
- IATA flyplasskode: MJF
- Betjening: AFIS (Aerodrome Flight Information Service)
- Rullebane (TODA): 1089/1149 meter
- Høyde: 73,2 meter over havet
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.