Modest Petrovitsj Musorgskij, russisk komponist. Opprinnelig gardeoffiser, senere underordnet tjenestemann i statsadministrasjonen. Musorgskij ble den mest radikale representant for den såkalte «nyrussiske» retning i russisk tonekunst. Disse komponistene ville skape en særegen nasjonal musikk uavhengig av vesteuropeisk innflytelse.

1863–66 arbeidet Musorgskij med operaen Salammbô, som ikke ble fullført, i 1867 skrev han det symfoniske diktet En natt på Bloksberg, og 1868–69 arbeidet han med operaen Boris Godunov, som ble hans hovedverk (omarbeidet et par år senere). I de siste årene av sitt liv skrev han på operaene Khovansjtsjina og Markedet i Sorotsjintsy og fikk den første nesten ferdig i klaverarrangement. Han skrev også klaverstykker (Bilder fra en utstilling, 1874, instrumentert for orkester av Maurice Ravel) og sanger (bl.a. Barnekammeret, 1868–72, Uten sol, 1874, Dødens sanger og danser, 1875–77, Hopak og Sangen om loppen).

Flere av Musorgskijs verker, bl.a. Boris Godunov, ble bearbeidet av Nikolaj Rimskij-Korsakov på en måte som berøvet dem mye av deres originalitet, og først med nye utgaver av Musorgskijs musikk, basert på originalmanuskriptene, er det radikale og ukonvensjonelle i hans stil blitt fullt kjent. I vokalmusikken kjennetegnes stilen av en usymmetrisk fraseoppbygging og en rytme som er nær knyttet til det russiske talespråk. Han gjorde også bruk av modale skalaer, noe som fikk avgjørende innflytelse på hans harmoniske stil, og hans dissonansbehandling tok bare delvis hensyn til tradisjonelle regler for oppløsning og videreføring.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.