Mitsubishi Ki-21
SDASM Archives.

Mitsubishi Ki-21 var et tomotors bombefly brukt av den japanske hæren under andre verdenskrig. Ki-21 var en av den japanske hærens mest benyttede bombefly under krigen.

Faktaboks

Også kjent som

Ki-21 hadde det allierte kodenavnet Sally, og transportflyvarianten Ki-57 hadde kodenavnet Topsy

Historie

Mitsubishi Ki-57, disse var en transportflyvariant av Ki-21
SDASM Archives.

Ki-21 fløy første gang 18. desember 1936, og ble tatt i bruk av den japanske hæren fra 1938 og første gang brukt i kamp under den andre kinesisk-japanske krigen. I alt ble over 2000 Ki-21 produsert frem til 1944. I tillegg ble det produsert omkring 500 av transportflyvarianten Ki-57 fra 1940 til 1945. Ki-21 var et relativt moderne fly når først tatt i bruk, men viste seg utdatert i møte med moderne allierte jagerfly etter at Japan gikk inn i andre verdenskrig på aksemaktenes side i desember 1941. Det skulle begynnes å erstattes av bombeflyet Nakajima Ki-49 Donryu allerede fra slutten av 1941, men på grunn av lav produksjon og andre problemer med etterfølgeren ble ikke Ki-21 for alvor begynt erstattet før det siste året av andre verdenskrig, og det var i bruk helt til slutten av krigen.

Spesifikasjoner

Varianten Ki-21-II var utstyrt med to Mitsubishi 14-sylindrede stjernemotorer, hver med en ytelse på 1500 hestekrefter, og flyet var utrustet med fem 7,7-millimeter mitraljøser og en 12,7-millimeter mitraljøse, og hadde kapasitet for opptil 1000 kilogram bomber.

  • Vingespenn: 22,50 meter
  • Lengde: 16,00 meter
  • Lastet startvekt: 9 710 kilogram
  • Topphastighet: 486 kilometer i timen ved 15 485 fot (4 720 meter)

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg