July ble først kjent for sine performancer på musikklubber og som medlem av punkbandet The Need. Opptredenene, som hun har beskrevet som «live film», gjorde tidlig bruk av video og musikk. Mot slutten av 90-tallet gikk de over til å bli lengre, mer teaterlignende forestillinger som fokuserte på publikumsdeltagelse fremfor karakterdrevne narrativ.
Interaksjon preget også det mangeårige videokjedebrevet Joanie 4 Jackie, som ble sirkulert blant kvinner over hele USA, og hjemmesiden Learning to Love You More, hvor publikum sendte inn sine tolkninger av oppgaver July ga. Dokumentarboka It Chooses You forteller historiene bak faktiske rubrikkannonser. I kunstverket We Think Alone, videreformidlet July e-poster fra bekjente til publikum gjennom en åpen mailingliste. Eleven Heavy Things, en interaktiv skulpturhage laget til Veneziabiennalen i 2009, lekte med sosiale roller og opplevelser som fotobasert virkelighet.
Som kunstner kombinerer July ofte en selvbevisst lavteknologisk estetikk med moderne kommunikasjonsformer, gjerne i form av sosiale eksperimenter hvor hun inviterer publikum til å skape nye møter mennesker imellom. Et fint eksempel er smarttelefon-appen Somebody, hvor meldinger, i stedet for å gå rett til mottakeren, sendes til andre deltakere i nærheten som oppfordres til å videreformidle budskapet personlig.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.