Michael Brecker. 

av www.michaelbrecker.com. Pressefoto med download fra hjemmeside

Michael Brecker var en amerikansk jazzsaksofonist, komponist og bandleder fra Philadelphia, USA. Han var særlig kjent for sitt instrumenttekniske og improvisatoriske overskudd. Hans særegne spillestil øvet stor innflytelse på mange saksofonister verden rundt, spesielt i løpet av 1980- og 1990-tallet. 

Breckers uttrykk er dypt forankret i jazztradisjonen, men han regnes som en foregangsperson innen utviklingen av jazzrocken og «fusion»-musikken. Han spilte hovedsakelig tenorsaksofon, men brukte også det elektroniske blåseinstrumentet kjent som «EWI» (electronic wind instrument)

Som soloartist utga Brecker ti album i tillegg til flere utgivelser med band som Brecker Brothers og Steps Ahead. Hans siste album, Pilgrimage, ble innspilt i 2006 etter en lengre periode med sykdom. Han døde i 2007 som følge av leukemi.

Utover sitt virke som soloartist var han medvirkende på en lang rekke innspillinger med kjente artister og band, som Steely Dan, Joni Mitchell, Paul Simon, Frank Zappa og Dire Straits. I tillegg samarbeidet han med andre profilerte jazzmusikere, som blant andre Chick Corea, Pat Metheny og Herbie Hancock.

I løpet av sin karriere mottok Brecker blant annet en æresdoktorgrad ved Berklee College of Music, han ble innviet i fagtidsskriftet Downbeats «Hall of Fame» og vant til sammen 15 grammypriser.

av Tomek.pl. CC BY 2.0

Utvalgte utgivelser Forstørr Forminsk

  1. 1987

    Michael Brecker (Impulse)

  2. 1988

    Don´t Try This at Home (Impulse)

  3. 1990

    Now You See It... (Now You Dont) (GRP)

  4. 1996

    Tales From the Hudson (Impulse)

  5. 1998

    Two Blocks From the Edge (Impulse)

  6. 1999

    Time Is Of the Essence (Verve)

  7. 2001

    Nearness of You: the Ballad Book (Verve)

  8. 2002

    Directions in Music med Herbie Hancock og Roy Hargrove (Verve)

  9. 2003

    Wide Angles (Verve)

  10. 2007

    Pilgrimage (Heads Up)

Michael Brecker ble født i Philadelphia, Pennsylvania, USA i 1949. Etter innflytelse fra sin jazzkyndige far begynte han først å spille klarinett i seksårsalderen, men byttet til tenorsaksofon som hovedinstrument i midten av tenårene. Etter ett år ved universitetet i Indiana flyttet Brecker i 1969 til New York og ble raskt en sentral stemme blant den unge generasjonen i byens jazzmiljø.

Hans tidligste virke som plateartist var med bandet Brecker Brothers som han ledet sammen med sin bror, trompetisten Randy Brecker. Bandet utga åtte album hvorpå de seks første ble utgitt mellom 1975 og 1981. Bandet regnes som en viktig stilskaper innen jazzrock- og fusion-musikken på grunn av sin bruk av elektriske instrumenter ofte forbundet med rock, lydeffekter som «vreng» og wah-wah og tunge «backbeat»-trommer blandet med jazzimprovisasjoner av aggressiv og virtuos karakter, samt klare referanser til sjangre som funk, blues og hard rock. Eksempler på dette kan for eksempel høres på album som Heavy Metal Be-Bop (1978, Artista/BMG) eller låten Some Skunk Funk.

Etter å ha etablert seg som en profilert instrumentalist gjennom omfattende virksomhet som studiomusiker, samt populariteten til bandet Brecker Brothers, utga Michael Brecker i 1987 sitt første album som soloartist. På de fleste av Breckers soloalbum står han selv bak komposisjonene og disse ligger ofte noe nærmere tradisjonell akustisk jazz og post-bop i uttrykket, selv om musikken fortsatt kan kalles jazzfusjon hva gjelder sjanger. I hans egne ensembler finner vi jazzmusikere som Pat Metheny, Joey Calderazzo, Jack DeJohnette, Dave Holland og Charlie Haden ofte involvert.

Selv om Brecker ofte omtales på grunn av sin instrumentale virtuositet og kliniske utførelse, er dette kun en av flere fremtredende musikalske kvaliteter i hans spill. Utgivelser som Pat Methenys 80/81 (1980, ECM) og hans egen Nearness of You: the Ballad Book (2001, Verve) er eksempler hvor man kan høre Breckers særegne melodiske sans samt utfoldelser innen friere former for improvisasjon. På det grammyvinnende albumet Wide Angles (2003, Verve) finner vi Brecker som komponist og arrangør for et ensemble som blander en strykekvartett og instrumenter som fransk horn, obo, fløyte, trombone og bassklarinett, med en jazzkvartett.

Brecker var også grunnleggende medlem av fusjonsbandet Steps Ahead sammen med blant andre Mike Mainieri, Don Grolnick, Steve Gadd og Eddie Gomez. Han medvirket på album som Smokin' in the Pit (1981, NYC Music), Step By Step (1980, NYC Records) og Steps Ahead (1983, Elektra/Musician).

I løpet av sin karriere medvirket Brecker på mange hundre albumutgivelser ved siden av en omfattende internasjonal utøvende virksomhet som musiker. Han regnes i dag som en av den moderne jazzhistoriens mest innflytelsesrike tenorsaksofonister.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.