MiG-15 (NATO-betegnelse: Fagot), sovjetisk enmotors jetdrevet avskjæringsjager, spesielt kjent brukt under Koreakrigen. Regnes som Sovjetunionens første moderne jetdrevne jagerfly i forhold til vestlig standard, og etablerte MiG som de ledende konstruktørene av sovjetiske jagerfly.

MiG-15 fløy første gang 30. desember 1947, konstruert rundt den britiske turbojetmotoren Rolls-Royce Nene. I produksjon fra 1948 og den forbedrede MiG-15bis fra 1949. Ble i stort antall levert til blant annet Øst-Tyskland, Vietnam, Kina og Nord-Korea. I tillegg produsert på lisens i Polen, som Lim-1 og Lim-2 (MiG-15bis), Tsjekkoslovakia, opprinnelig under betegnelsene S-102 og S-103 (MIG-15bis), og i Kina som kun produserte toseters treningsfly under betegnelsen JJ-2, eller FT-2 for eksport. Over 12 000 av alle varianter ble produsert, inkludert toseters treningsfly, som i Sovjetunionen hadde betegnelsen UTI-MiG-15 (NATO-betegnelse: Midget).

MiG-15 ble brukt i en rekke konflikter, mest kjent er Koreakrigen. Det ble og brukt av Egypt under Suez-konflikten, av Egypt og Syria under seksdagerskrigen, og i flere mindre konflikter. Deler av det ungarske flyvåpenet som støttet opprøret ledet av Imre Nagy i 1956 brukte MiG-15 til å angripe sovjetiske posisjoner i Ungarn.

MiG-15 var utstyrt med forskjellige varianter av en Klimov RD-45 turbojetmotor (kopi av Rolls-Royce Nene) og utrustet med en 37 mm og to 23 mm maskinkanoner. Vingespenn 10,08 m, lengde 10,86 m, største hastighet 1107 km/t ved 9840 fot (3000 m) (spesifikasjoner for MiG-15bis).

  • Gordon, Yefim : MiG-15, Midland Publishing, Hinckley, 2001

 

 

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.