MiG-15 fløy første gang 30. desember 1947, konstruert rundt den britiske turbojetmotoren Rolls-Royce Nene. MiG-15 var i produksjon fra 1948, og den forbedrede MiG-15bis fra 1949. Den ble i stort antall levert til blant annet Øst-Tyskland, Vietnam, Kina og Nord-Korea. I tillegg var MiG-15 produsert på lisens i Polen, som Lim-1 og Lim-2 (MiG-15bis), i Tsjekkoslovakia, opprinnelig under betegnelsene S-102 og S-103 (MIG-15bis), og i Kina som kun produserte toseters treningsfly under betegnelsen JJ-2, eller FT-2 for eksport. Over 12 000 av alle varianter ble produsert, inkludert toseters treningsfly, som i Sovjetunionen hadde betegnelsen UTI-MiG-15 (NATO-betegnelse: Midget).
MiG-15 ble brukt i en rekke konflikter, mest kjent er Koreakrigen. Det ble også brukt av Egypt under Suez-konflikten, av Egypt og Syria under seksdagerskrigen, og i flere mindre konflikter. Deler av det ungarske flyvåpenet som støttet opprøret ledet av Imre Nagy i 1956 brukte MiG-15 til å angripe sovjetiske posisjoner i Ungarn.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.