MiG-15 (NATO-betegnelse: Fagot), sovjetisk enmotors jetdrevet avskjæringsjager, spesielt kjent brukt under Koreakrigen. Regnes som Sovjetunionens første moderne jetdrevne jagerfly i forhold til vestlig standard, og etablerte MiG som de ledende konstruktørene av sovjetiske jagerfly.

MiG-15 fløy første gang 30. desember 1947, konstruert rundt den britiske turbojetmotoren Rolls-Royce Nene. I produksjon fra 1948 og den forbedrede MiG-15bis fra 1949. Ble i stort antall levert til blant annet Øst-Tyskland, Vietnam, Kina og Nord-Korea. I tillegg produsert på lisens i Polen, som Lim-1 og Lim-2 (MiG-15bis), Tsjekkoslovakia, opprinnelig under betegnelsene S-102 og S-103 (MIG-15bis), og i Kina som kun produserte toseters treningsfly under betegnelsen JJ-2, eller FT-2 for eksport. Over 12 000 av alle varianter ble produsert, inkludert toseters treningsfly, som i Sovjetunionen hadde betegnelsen UTI-MiG-15 (NATO-betegnelse: Midget).

MiG-15 ble brukt i en rekke konflikter, mest kjent er Koreakrigen. Det ble og brukt av Egypt under Suez-konflikten, av Egypt og Syria under seksdagerskrigen, og i flere mindre konflikter. Deler av det ungarske flyvåpenet som støttet opprøret ledet av Imre Nagy i 1956 brukte MiG-15 til å angripe sovjetiske posisjoner i Ungarn.

MiG-15 var utstyrt med forskjellige varianter av en Klimov RD-45 turbojetmotor (kopi av Rolls-Royce Nene) og utrustet med en 37 mm og to 23 mm maskinkanoner. Vingespenn 10,08 m, lengde 10,86 m, største hastighet 1107 km/t ved 9840 fot (3000 m) (spesifikasjoner for MiG-15bis).

  • Gordon, Yefim : MiG-15, Midland Publishing, Hinckley, 2001

 

 

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.