MiG-15 fløy første gang 30. desember 1947, konstruert rundt den britiske turbojetmotoren Rolls-Royce Nene. MiG-15 var i produksjon fra 1948, og den forbedrede MiG-15bis fra 1949. Den ble i stort antall levert til blant annet Øst-Tyskland, Vietnam, Kina og Nord-Korea. I tillegg var MiG-15 produsert på lisens i Polen, som Lim-1 og Lim-2 (MiG-15bis), i Tsjekkoslovakia, opprinnelig under betegnelsene S-102 og S-103 (MIG-15bis), og i Kina som kun produserte toseters treningsfly under betegnelsen JJ-2, eller FT-2 for eksport. Over 12 000 av alle varianter ble produsert, inkludert toseters treningsfly, som i Sovjetunionen hadde betegnelsen UTI-MiG-15 (NATO-betegnelse: Midget).
MiG-15 ble brukt i en rekke konflikter, mest kjent er Koreakrigen. Det ble også brukt av Egypt under Suez-konflikten, av Egypt og Syria under seksdagerskrigen, og i flere mindre konflikter. Deler av det ungarske flyvåpenet som støttet opprøret ledet av Imre Nagy i 1956 brukte MiG-15 til å angripe sovjetiske posisjoner i Ungarn.
Kommentarer
Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.
Du må være logget inn for å kommentere.