Messerschmitt Bf 109, tysk enmotors jagerfly. Det mest tallrike og viktigste tyske jagerflyet i bruk under den annen verdenskrig.

Bf 109 fløy første gang som prototyp i september 1935, de første flyene ble levert til tyske styrker som kjempet i den spanske borgerkrig hvor de fløy sine første tokt i juli 1937. Bf 109 ble utviklet og modernisert, og var i bruk helt under hele den annen verdenskrig. I alt ble over 35 500 Bf 109 av alle varianter produsert. I tillegg til Tyskland, ble Bf 109 blant annet og brukt av Finland, Romania og Ungarn under den annen verdenskrig.

Etter den annen verdenskrig ble varianter av Bf 109 produsert i Tsjekkoslovakia som Avia S 199, som og ble eksportert til Israel, og i Spania som Hispano HA-1112, hvor den siste varianten ble produsert frem til 1958 og var i bruk til 1967.

Den mest tallrike varianten var Bf 109G, som ble satt i produksjon fra slutten av 1941, utstyrt med en Daimler-Benz DB 605 12-sylindret omvendt V-motor. Bestykningen varierte, en Bf 109G-6 hadde normalt enten en 20 mm eller en 30 mm maskinkanon med løpet gående gjennom propellnavet, og kunne ellers blant annet utrustes med ytterligere to 20 mm eller 30 mm maskinkanoner under vingene. Vingespenn 9,92 m, lengde 9,02 m, største hastighet 630 km/t (Bf 109G-6).

  • Kay, Anthony L. & Smith J.R.: German Aircraft of the Second World War, Putnam Aeronautical Books, 2002

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.