Messerschmitt Bf 109

SDASM Archives.

Messerschmitt Bf 109 var et tysk enmotors jagerfly. Det var det mest tallrike og viktigste tyske jagerflyet i bruk under andre verdenskrig.

Historie

Messerschmitt Bf 109G-10 utstilt ved National Museum of the United States Air Force

/U.S. Air Force photo.

Messerschmitt Bf 109G-2 brukt av det finske flyvåpenet

SA-kuva.

Bf 109 fløy første gang som prototyp i september 1935. De første flyene ble levert til tyske styrker som kjempet i den spanske borgerkrig, hvor de fløy sine første tokt i juli 1937. Bf 109 ble utviklet og modernisert, og var i bruk under hele andre verdenskrig, og i tillegg til Tyskland, ble Bf 109 blant annet også brukt av Finland, Romania og Ungarn.

I alt ble over 35 500 Bf 109 av alle varianter produsert. Etter andre verdenskrig ble varianter av Bf 109 produsert i Tsjekkoslovakia som Avia S 199, som også ble eksportert til Israel, og i Spania som Hispano HA-1112, hvor den siste varianten ble produsert frem til 1958 og var i bruk til 1967.

Spesifikasjoner

Den mest tallrike varianten var Bf 109G, som ble satt i produksjon fra slutten av 1941. Den var utstyrt med en Daimler-Benz DB 605 tolvsylindret omvendt V-motor. Flyets utrustning varierte, varianten Bf 109G-6 hadde normalt enten en 20-millimeter eller en 30-millimeter maskinkanon med løpet gående gjennom propellnavet, og kunne ellers blant annet utrustes med ytterligere to 20-millimeter eller 30-millimeter maskinkanoner under vingene.

  • Vingespenn: 9,92 meter
  • Lengde: 9,02 meter
  • Topphastighet: 630 kilometer i timen

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg