Messerschmitt Bf 109

Messerschmitt Bf 109G, utstilt ved National Museum of the U.S. Air Force.
.
Lisens: fri

Messerschmitt Bf 109 var et tysk enmotors jagerfly. Det var det mest tallrike og viktigste tyske jagerflyet i bruk under andre verdenskrig.

Historie

Bf 109 fløy første gang som prototyp i september 1935. De første flyene ble levert til tyske styrker som kjempet i den spanske borgerkrig, hvor de fløy sine første tokt i juli 1937. Bf 109 ble utviklet og modernisert, og var i bruk under hele andre verdenskrig, og i tillegg til Tyskland, ble Bf 109 blant annet også brukt av Finland, Romania og Ungarn.

I alt ble over 35 500 Bf 109 av alle varianter produsert. Etter andre verdenskrig ble varianter av Bf 109 produsert i Tsjekkoslovakia som Avia S 199, som også ble eksportert til Israel, og i Spania som Hispano HA-1112, hvor den siste varianten ble produsert frem til 1958 og var i bruk til 1967.

Spesifikasjoner

Den mest tallrike varianten var Bf 109G, som ble satt i produksjon fra slutten av 1941. Den var utstyrt med en Daimler-Benz DB 605 tolvsylindret omvendt V-motor. Flyets utrustning varierte, varianten Bf 109G-6 hadde normalt enten en 20-millimeter eller en 30-millimeter maskinkanon med løpet gående gjennom propellnavet, og kunne ellers blant annet utrustes med ytterligere to 20-millimeter eller 30-millimeter maskinkanoner under vingene.

  • Vingespenn: 9,92 meter
  • Lengde: 9,02 meter
  • Topphastighet: 630 kilometer i timen

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg