Merkava, israelsk stridsvogn, i bruk siden 1979. Modernisert gjennom flere typer, den mest moderne, Merkava IVM, ble tatt i bruk i 2009.

Merkava ble startet som prosjekt i 1970, etter at et samarbeidsprosjekt med Storbritannia hadde strandet i 1969 som følge av terrorangrep mot britiske ambassader og trusler om økonomiske sanksjoner mot Storbritannia fra flere arabiske land.

Merkava skilte seg fra andre moderne stridsvogner ved at sikkerheten til mannskapet ble prioritert først. Som følge av dette ble blant annet motor og girkasse plassert foran i stridsvognen for økt beskyttelse for mannskapet, og et rom med dører bak for rask evakuering av stridsvognen. Dørene gir og mannskapet beskyttelse under påfylling av ammunisjon, og rommet kan brukes til evakuering av sårede fra slagmarken. I en sekundær rolle er det og plass til fem fullt utstyrte soldater i bakrommet. Den første varianten, Merkava I, ble tatt i bruk i 1979, og ble brukt i kamp første gang under krigen i Libanon i 1982.

Den israelske hæren hadde 2013 omkring 480 Merkava stridsvogner i bruk (120 Merkava II, 160 Merkava III, og 200 Merkava IV). I tillegg omkring 1200 Merkava av alle hovedvarianter i opplag.

Erfaringene med Merkava I førte til utviklingen av Merkava II, tatt i bruk fra 1984, som blant annet ble utstyrt med forbedret bepansring, nytt ildledningssystem og en 60 mm bombekaster i tillegg til den vanlige bestykningen bestående av en 105 mm kanon med riflet løp.

Merkava III, tatt i bruk fra 1990, var en omfattende omarbeidelse av stridsvognen, og var langt på vei en helt ny type stridsvogn med blant annet nytt chassis, ny motor, ny glattløpet 120 mm kanon kompatibel med NATO-ammunisjon, nytt panser med utskiftbare moduler og andre forbedringer for økt sikkerhet for mannskapet. Merkava III har fortløpende blitt forbedret siden den ble tatt i bruk, den mest nevneverdige er varianten Merkava III Baz som på midten av 90-tallet ble utstyrt med et ildledningssystem som kan følge flere mål samtidig, og skytes mot etter valg, og mens stridsvognen er i bevegelse.

Merkava IV, tatt i bruk fra 2003, er en forbedring av Merkava III, med blant annet kraftigere motor, muligheten til å avfyre laserstyrte missiler gjennom kanonløpet, og et oppgradert ildledningssystem, basert på det brukt i Merkava III Baz, som og kan overføre måldata til andre stridsvogner via datalink. Varianten Merkava IVM, tatt i bruk fra 2009, er utstyrt med et aktivt antimissilsystem som er i stand til å avskjære panserbrytende missiler før de treffer stridsvognen.

Namer er et pansret personellkjøretøy basert på Merkava III og IV, tatt i bruk fra 2008. Den har et mannskap på tre, og kan frakte åtte fullt utstyrte soldater. Den israelske hæren hadde 2013 omkring 65 i bruk.

En bergepanservogn er og utviklet, basert på Merkava, under navnet Namera.

Merkava II   Merkava III  
Vekt 61 tonn   61 tonn  
Mannskap 4   4  
Motor

tolvsylindret V-motor, diesel

900 hk

tolvsylindret V-motor, diesel

1200 hk

Toppfart 46 km/t 55 km/t
Rekkevidde 400 km 500 km
Hovedbestykning En 105 mm kanon En 120 mm kanon
Sekundærbestykning

Tre 7,62 mm mitraljøser

En 60 mm bombekaster

Tre 7,62 mm mitraljøser

En 60 mm bombekaster

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.