I forhold til antall innbyggere er det relativt få dagsaviser i Italia, og de har lave opplagstall. En medvirkende årsak er at italienske aviser gjennomgående har en seriøs journalistikk som stiller krav til leserne, noe som har medført en sosialt begrenset utbredelse og en større betydning av TV-mediet som nyhetskilde for store deler av befolkningen. De største dagsavisene er Corriere della Sera og La Repubblica samt den daglige sportsavisen La Gazzetta dello Sport. Deres nettsteder er også blant de mest besøkte nyhetsstedene i landet. Blant mye besøkte nettsider er også sidene til nyhetskanalene TgCom24 og SkyTG24.
Det finnes totalt 412 TV-kanaler i landet hvorav 354 drives av italienske selskaper (2023). Allmennkringkasteren Rai (Radiotelevisione Italiana) er tilbyderen med de største markedsandelene, etterfulgt av kanalene i Mediaset-gruppen. Rai har 17 regionale kontorer og et minoritetsspråklig tilbud på for eksempel tysk, ladinsk og slovensk.
Italienske politikere og partier har en sterk tendens til å påvirke mediene. Dette gjelder både for allmennkringkasteren Rai der politikerne kan velge noen av styremedlemmene samt kontrollere omfanget av lisensavgiften, for reguleringsmyndigheten Agcom, dens styre utnevnes av parlamentet, og for kommersielle medier. I forbindelse med sistnevnte kan Silvio Berlusconi, landets lengstsittende regjeringssjef etter 1945, tjene som eksempel: Han kontrollerte blant annet tre av sju nasjonale TV-kanaler samtidig som han hadde en aktiv politisk karriere.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.