Matthew Arnold. Foto fra 1870-årene.

SCODE. begrenset

Matthew Arnold, britisk kritiker og dikter, sønn av Thomas A.; var det meste av sitt liv også skoleinspektør, og 1857–67 professor i litteratur i Oxford. Han trakk sine to første diktsamlinger, The Strayed Reveller (1849) og Empedocles on Etna (1852), tilbake kort etter utgivelsen, men mange av diktene ble utgitt igjen i Poems (1853), som også inneholdt The Scholar Gipsy, og i Poems, Second Series (1855). Hans siste samling var New Poems (1867), med det gripende og dypt pessimistiske Dover Beach.

Både i vers og prosa var Arnold en mester, med en klar, kultivert form, effektiv bruk av patos og ironi og en egen evne til å mynte minneverdige uttrykk (f.eks. hans definisjon av litteraturen som a criticism of life, eller hans betegnelse for de tre store samfunnsklassene i England, Barbarians, Philistines, Populace). Som litteratur- og kulturkritiker ble han en åndsmakt i sin samtid. I Essays in Criticism (1865, 2. serie 1888) hevdet han at kritikerens oppgave først og fremst var å utkrystallisere og formidle til samfunnet det beste som man visste og tenkte i verden, og at det var nødvendig å søke etter dette utenfor Englands grenser enda mer enn innenfor, ikke minst i Frankrike.

Med Culture and Anarchy (1869) tok Arnold ledelsen i angrepet på tidens materialisme. Han definerte kulturidealet som sweetness and light (skjønnhet og fornuft), dets midler som både intellektuelle og praktiske og dets viktigste impulser som hebraiske og hellenske i forening. Poesien, mente han, var enda viktigere enn religionen, fordi den søkte mot fullkommenhet på alle områder, ikke bare det moralske. Et lignende syn på poesi og religion ligger til grunn for verker som Literature and Dogma (1873) og God and the Bible (1875), der Arnold gikk inn for en poetisk og billedlig fortolkning av Bibelen istedenfor en dogmatisk. Han gjenspeilte tidens voldsomme og opprivende troskonflikter, og ble en av grunnleggerne av den moderne humanisme. Som skoleinspektør fikk han meget å si for moderniseringen av undervisningen.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.