Apostelen og evangelisten Matteus med bok og øks. Liten statue i Erkebispepalasset i Avignon, Frankrike
Apostelen og evangelisten Matteus med bok og øks. Liten statue i Erkebispepalasset i Avignon, Frankrike

Matteusmesse, 21. september, er en katolsk festdag til minne om apostelen og evangelisten Matteus. Ifølge legenden led Matteus martyrdøden på denne dagen. I Norge ble dagen kalt mattismesse om høsten for å skille den fra apostelen Mattias’ festdag den 24. februar.

Faktaboks

Uttale
mattˈeusmesse

Matteus’ liv og virke

Matteus var en jøde som drev skatteinnkreving for romerne før han sluttet seg til Jesus. Han ble tidlig ansett for å være forfatteren av det første evangeliet i Det nye testamentet, som ble skrevet i andre halvpart av det første århundre. Etter manges mening bygger det på Markusevangeliet. Evangeliet er skrevet i en konsis stil, som gjør det velegnet til høytlesning.

Når det gjelder Mattteus’ virksomhet som misjonær, er det svært motstridende opplysninger i den kristne tradisjonen. Noen hevdet at han led martyrdøden i Etiopia, andre at han døde i Persia eller øst for Persiabukta. Hans relikvier skal ha blitt brakt til Salerno fra Finistère av Robert Guiscard.

Matteus-kult i Norge

Ifølge de gamle landskapslovene skulle matteusmesse helligholdes som søndag. Mye tyder på at en defekt statue som har stått på Nidarosdomens Vestfront skal forestille Matteus, da han holder en bok i venstre hånd. Det er ikke kjent at kirker i Norge har vært dedisert til Matteus.

Matteusmesse er markert på 95 prosent av de gamle primstavene. Det vanligste symbolet er en øks, som skal forestille drapsvåpenet. Det er det samme attributtet som er knyttet til vår nasjonalhelgen, Olav den hellige. Andre symboler er kors eller firkanter; det siste kan kanskje ha sammenheng med at han var en av de fire evangelistene.

Når det gjelder folkelige forestillinger, sier presten Hans Jacob Wille at man skulle samle løv til vinteren på denne tiden. Det var også en tradisjon som gikk ut på at bjørnen begynte å samle gress og mose til sitt vinterleie denne dagen. På Romerike ble dagen kalt «Mattias Lau(v)river», da sterk vind førte til at løvet blåste av trærne.

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • Alver, Brynjulf (1981). Dag og merke. Folkeleg tidsrekning og merkedagstradisjon. Universitetsforlaget.
  • Dybdahl, Audun (2011). Primstaven i lys av helgenkulten. Trondheim.
  • Farmer, David (1997). The Oxford Dictionary of Saints. Oxford – New York.
  • Pegelow, Ingalill (2007). Helgonlegender i ord och bild. Stockholm.

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg