Faktaboks

Matteo Ricci
Uttale
rˈittʃi
Født
16. oktober 1552
Død
11. mai 1610
Matteo Ricci
Matteo Ricci malt av kineseren Emmanuel Pereira (født Yu Wen-hui) i 1610, samme år som Ricci døde.
Av .

Matteo Ricci var en italiensk jesuitt-misjonær som kom til Macao i Kina i 1583. Der lærte han seg å beherske både kinesisk skrift og språk, og satte seg inn i kinesisk kultur. Han kledde seg som en buddhist-munk og barberte seg på hodet. Riccis arbeid blir i dag sett på det som banebrytende i sin respekt for kinesisk kultur og vektlegging av dialog.

Bakgrunn

I 1595 søkte Ricci sine overordnede i Macao om å få slutte å gå kledd som en buddhistmunk. I stedet kledde han seg slik at han kunne få innpass hos kinesiske lærde som var tilhengere av Konfutse. Ricci fungerte som en formidler og lærer av europeisk kunnskap om matematikk, astronomi og kartografi. Formidlingen av slik kunnskap ga ham innpass i det kinesiske hoffet og mandarinklassen. Både Ricci og hans medarbeidere var opptatt å finne likheter og skape fellesskap mellom Konfutses tenkning og katolsk tro.

I 1601 kom Ricci til Beijing og fikk innpass i keiserhoffet. Han viste stor respekt for kinesiske tenkning og tro. Et eksempel var det kinesiske forholdet ti avdøde forfedre som han så på som en måte å vise respekt og minnes forfedre og ikke en religiøs forfedredyrking.

Ettermæle

Etter at Ricci døde i 1610 ble det en konflikt mellom den kinesiske keiseren og pave Klemens Xi som endte med at keiseren forbød katolsk tro i Kina. Mange misjonærer og kristne trossamfunn har i ettertid funnet at Ricci gikk for langt i sin tilpasning av kristendom og kristen forkynnelse til kinesisk kultur og lære. Spesielt var kritikken hard i den perioden der vestligmisjon og imperialisme var aktiv i Kina fram til mellomkrigstiden. Senere forskning, ikke minst den som er foretatt av kinesiske forskere, har hatt stor respekt for Riccis arbeid sett på det som banebrytende i sin respekt for kinesisk kultur og vektlegging av dialog.

Litteratur

  • Fontana, Michela (2011). Matteo Ricci: a Jesuit in the Ming Court. Lanham (MD): Rowman & Littefield Publishers.
  • Havgar, Cathrine Hopstock (1994). Matteo Ricci: vest møter øst: en studie i inkulturisering i Kina på 1500- og 1600 tallet. Oslo: C.H. Havgar.
  • Hsia, Ronnie, Po-Chia (2016). Matteo Ricci and the Catholic Missions to China, 1583 – 1610: A Short History With Documents. Hackett Publishing Company (Online Publishing).
  • Lackner, Michael (2010). A Jesuit in the Forbidden City: Matteo Ricci 1552- 1610. Oxford: Oxford University Press.
  • Michela, Fontana (2011). Matteo Ricci: a Jesuit in the Ming Court. Lanham (MD): Rowman & Littlefield Publishers.
  • Mungello, David E. (2005). The Great Encounter of China and the West. Lanham (MD): Rowman & Littefield Publishers.
  • West, J-P. (2012). Matteo Ricci: Pioneer of Chinese western dialogue and Cultural Exchange. International Bulletin of Missionary Research.
  • Yu, Liu (2013). The Complexities of a Stoic Breakthrough: Matteo Ricci's Ersiwu Yan (Twenty Paragraphs). Journal of World History.

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg