Tonga har en kort pressehistorie. Landets eldste avis, en månedsavis, ble startet i 1931. De statseide radio- og fjernsynsselskapene favoriserer regjeringens synspunkter og fra 2003 har staten fått styrket kontroll over mediene.

Landet har ingen dagsaviser, men to ukeaviser og flere aviser som kommer sjeldnere. Ukeavisen Tonga Chronicle/Kalonikali Tonga, som utgis både på tongansk og engelsk (opplag ca. 6000), ble grunnlagt av regjeringen i 1964. En New Zealand-basert avis, The Times of Tonga/Koe Taimi'o Tonga (opplag ca. 8000), ble forsøkt stoppet av myndighetene i 2004.

Tonga Broadcasting Commission startet radiosendinger i 1961. Kommersielle sendinger på tongansk og engelsk. Oceania Broadcasting Inc. startet overføring av amerikanske fjernsynssendinger til Tonga i 1991.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.