Taiwan er blant de landene i Asia som har de frieste forholdene for medievirksomhet. Alle landets aviser er privateide, og de dekker et bredt spekter av synspunkter. Det var i 1999 registrert 367 aviser i Taiwan. Av disse er flere dagsaviser med opplagstall høyere enn 500 000; størst er hovedstadsavisene China Times og United Daily News, begge med opplag på rundt 1,2 mill. eks. De fleste store avisene er kinesiskspråklige, men det finnes også flere aviser på engelsk.

Det er en rekke radiokanaler i Taiwan, de fleste av dem privateide, kommersielle kanaler som drives under offentlig kontroll. Det eldste radioselskapet, Broadcasting Corporation of China, ble grunnlagt i 1928 og sender seks nasjonale, ni lokale og ett internasjonalt program. Det eldste fjernsynsselskapet, Taiwan Television Enterprise Ltd., ble grunnlagt i 1962. I 2004 var det 63 kabelselskaper i virksomhet, og de dekket ca. 85 % av mottakerne, den høyeste kabeldekningen i Asia. Det var 132 satellittkrinkastingskanaler, drevet av 60 nasjonale og 19 internasjonale selskaper og fem nasjonale og tre internasjonale digital-TV-selskaper. En ikke-kommersiell stasjon, Public Television (PTV), ble startet 1998.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.