Massemedier på Malta

Det utgis fire dagsaviser (to på maltesisk og to engelskspråklige), ni ukeaviser og et stort antall tidsskrifter og magasiner på maltesisk og engelsk. De største dagsavisene er den fagforeningseide L-Orizzont (grunnlagt 1962, opplag ca. 25 000) og den konservative The Times (grunnlagt 1935, opplag ca. 23 000). Både dagspressen og de private radiostasjonene er nært knyttet til partiene. Radiovirksomhet startet på Malta 1935, fjernsynssendinger 1961. Kringkastingsvirksomheten ble overtatt av staten 1975. Malta Broadcasting Authority er et uavhengig organ som har ansvaret for all kringkastingsvirksomhet i landet. Det statseide Public Broadcasting Services Ltd. har både radio- og fjernsynssendinger. I 1991 ble det åpnet for privat kringkastingsvirksomhet, og det er nå 10 privateide radiostasjoner og fire fjernsynsselskaper (2004).

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg