Det trykkes 9 greske og 8 tyrkiske dagsaviser, i tillegg til en rekke greske og tyrkiske ukeaviser. Størst er den greske dagsavisen Phileleftheros, som utkommer i Levkosia (grunnlagt 1955, opplag 2004: 28 100).

Kypros fikk offentlig radiovirksomhet 1952 og TV 1957. Både i den greske og i den tyrkiske delen av landet sendes det radio- og fjernsynsprogrammer på gresk, tyrkisk, engelsk, armensk og arabisk. Dette skjer i regi av et gresk-kypriotisk selskap (Cyprus Broadcasting Corporation, CyBC), som sender i tre radiokanaler og to TV-kanaler, finansiert via strømregningen og reklame, og et tyrkisk-kypriotisk kringkastingsselskap (Bayrak Radio & TV Kompani, BRTK) med Radio Bayrak (grunnlagt 1963) og Bayrak TV (grunnlagt 1976). Gresk fjernsyn (ET1) er fra 1991 blitt sendt via satellitt til greskkyprioter og tyrkisk fjernsyn (TRT) til tyrkiskkyprioter. Privat radiovirksomhet ble tillatt 1990 og privat-TV 1992. Den første private TV-kanalen (O Logos) ble startet 1992 av den gresk-ortodokse kirken. De britiske militære styrkene på Kypros har siden 1948 drevet et kringkastingsselskap (British Forrces Broadcasting Service, Cypros) på Akrotiri. Det sender nå i to radiokanaler og en TV-kanal.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.