De tre eneste dagsavisene utkommer på engelsk; størst er Fiji Times (grunnlagt 1869, tilhører nå mediemagnaten Rupert Murdoch) med et opplag på 34 000. Dessuten utgis flere ukeaviser på engelsk, hindi og fiji. Siden militærkuppene i 1987 har det vært pressesensur i landet, og flere aviser har i perioder vært stanset.

Fiji Broadcasting (FBC), grunnlagt 1954, sender radioprogrammer på engelsk, hindi og fiji over fem nasjonale og flere regionale og lokale kanaler. FBC finansieres av statlige midler og reklame. Et kommersiell radioselskap, Communications Fiji, ble startet i 1985 og driver nå tre radiostasjoner i FM-båndet.

Arbeidet med å etablere fjernsynsvirksomhet på Fiji tok til i 1980-årene, men ble forsinket pga. kuppene i 1987. Både Australia, New Zealand og Kina var engasjert i utbyggingen. Permanent fjernsynsvirksomhet kom i drift 1994, da den private Fiji Television, som sender i en egen gratiskanal og tre abonnementskanaler, ble etablert.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.