Det utkommer to engelskspråklige aviser som begge ble grunnlagt i 1890-årene. Den største utgis i Harare (The Herald, opplag 2004: ca. 120 000); den andre (The Chronicle, opplag: 44 000) utgis i Bulawayo og dekker den sørvestlige delen av landet. En tredje avis, The Daily News, ble stengt av myndighetene i 2003.

Kringkastingsvirksomheten drives av Zimbabwe Broadcasting Corporation. Fire riksdekkende radiokanaler sender på engelsk og regionale språk. En av kanalene sender bare undervisningsprogrammer. Fjernsynet sender i to kanaler fra Harare og Bulawayo.

All kringkastingsvirksomhet som sendes fra Zimbabwe og alle større aviser blir kontrollert av staten og må følge statens direktiver. Landet har innført meget restriktive presselover som kriminaliserer publisering av unøyaktig informasjon og åpner for fengsling av journalister som ikke registrerer seg hos myndighetene. Loven er blitt fordømt av EU, USA og pressefrihetsorganisasjoner.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.