Det utkommer tre dagsaviser på engelsk, to er statlig eide, en er privat. Størst er de to statseide Zambia Daily Mail (opplag 2005: 40 000) og The Times of Zambia (opplag 2005: 25 000). I tillegg utkommer et stort antall ukeaviser og tidsskrifter.

Radio og fjernsyn er statsdrevet. Ved siden av det ordinære kringkastingsselskapet Zambia National Broadcasting Corporation (radiosendinger på engelsk og 7 lokale språk, fjernsynssendinger på engelsk), er det et eget statlig selskap som sender undervisningsprogram i radio og fjernsyn. Betalings-TV med flere kanaler er også tilgjengelig. Det finnes to private radiostasjoner, men de bringer lite politisk stoff. BBC World Service og Radio France International kan tas inn på FM i Lusaka og Kitwe.

Pressefriheten er sterkt begrenset gjennom flere lover, bl.a. injurie- og sikkerhetslover, noe som har vanskeliggjort journalisters arbeid, særlig arbeid med korrupsjonssaker. Ærekrenkende ytringer mot presidenten er ulovlig og straffbart.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.