Ungarn har en variert presse; avis- og tidsskriftflora, bestående av et stort antall titler. Rundt halvparten av dagsavisene er region-/lokalaviser. Hovedstadsavisene distribueres over hele landet. Den største av dem, Népszabadság (Folkets Frihet), som utkommer i et opplag på ca. 200 000 (2005), var tidligere organ for sosialistpartiet, men er nå uavhengig. I første halvdel av 1990-årene, etter avviklingen av det kommunistiske styret, var forholdet mellom myndighetene og massemediene et alvorlig politisk konfliktspørsmål, se avsnittet om Ungarns historie. Nå er alle avisene privateide, flere eid av utenlandske investorer.

Det ungarske radioselskapet Magyar Rádió har historie tilbake til 1924. Det driver en rekke nasjonale og regionale radiokanaler, inklusive utenlandssendinger på engelsk, tysk, ungarsk, rumensk, russisk, slovakisk og serbokroatisk. Den første kommersielle radiostasjon, Radio Danubius, ble etablert 1986, nå er det en rekke kommersielle riksdekkende radiokanaler og lokalradioer.

Magyar Televízió er det nasjonale fjernsynsselskapet. Fjernsynssendingene begynte i 1958, og selskapet driver nå to riksdekkende kanaler (MTV-1 och MTV-2), disse har myndighetene beholdt kontrollen over. Siden 1980-årene er det bygd ut kabelnett som gir en stadig økende andel av befolkningen anledning til å ta imot kabel- og satellittfjernsyn og det er etablert flere private TV-selskaper. De største av disse er TV2 og RTL Klub, i tillegg er det en kanal (Duna TV) som sender til ungarske minoiteter i andre land.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.