Skoleungdom med PC
Tilgang til internett har fra 2000-tallet vært viktig for informasjonsdeling i Uganda. Foto av skoleungdom foran datamaskiner, 2010.
Av .
Lisens: CC BY 2.0

Uganda har et rikt mediebilde med et stort antall statsdrevne og privateide aviser, magasiner og radio- og TV-kanaler. Engelsk er det dominerende språket i de riksdekkende mediene, men det finnes også et stort utvalg av aviser og radio- og tv-kanaler som publiserer innhold på lokale, etniske språk.

Synkende opplagstall for trykt media på 2000-tallet har ført til at internett og sosiale medier i de senere år har spilt en betydelig rolle i informasjonsformidlingen i Uganda.

Massemedier i Uganda har gjennom historien vært hemmet av ulik grad av sensur, og i 2020 ble Uganda rangert på 120. plass av 180 land på den årlige pressefrihetsindeksen utarbeidet av Reportere uten grenser.

Mediefrihet

Under britisk herredømme (1894–1962) ble de fleste avisene og tidsskriftene i Uganda utgitt og kontrollert av de britiske kolonimaktene. De første tiårene etter uavhengigheten i 1962 var det i perioder streng pressesensur, og særlig under Idi Amins regime (1971–1979) var det lite mediefrihet.

Etter at Yoweri Museveni kom til makten i 1986, opphevet regjeringen pressesensuren og vedtok i 1995 en grunnlovsendring som forpliktet Uganda til å sikre pressefrihet og respektere ytringsfriheten. Musevenis stadig mer autoritære styre har imidlertid ført til press på ytringsfriheten. Spesielt under valgperiodene har uavhengige medier opplevd ulike sanksjoner og fengsling av journalister og mediefolk.

Presse

Det publiseres rundt 50 større og mindre aviser i Uganda. New Vision har vært en av landets ledende landsdekkende aviser i Uganda siden den ble oppkjøpt av mediehuset Vision Group i 1986, som er delvis eid av regjeringspartiet National Resistance Movement (NRM). Vision Group utgir også mange regionale aviser på lokale språk.

Den største riksdekkende uavhengige avisen i Uganda, Daily Monitor, har flere ganger opplevd trakassering og arrestasjoner av journalister på grunn av mediekritiske oppslag om regjeringen.

Radio og fjernsyn

Inntil det ble åpnet for private kanaler på 1990-tallet, var både radio og fjernsyn i Uganda statsdrevet. Digitalisering og satellittoverføring har bidratt til å øke tilgjengeligheten for befolkningen, og i dag finnes det mer enn 200 radio- og 50 TV-kanaler i privat og statelig regi med sendinger på engelsk og lokale språk.

Internett

Rundt halvparten av den ugandiske befolkningen har tilgang til internett (2020) ifølge Uganda Communications Commission (UCC). Økt tilgang til smarttelefoner med internettilgang blant den yngre befolkningen har blitt sett på som en viktig faktor i demokratiseringsprosessen i landet. Sosiale medier som blant annet Facebook, WhatsApp og Twitter har blitt betydningsfulle informasjonskanaler for mange opposisjonspolitikere for å nå ut til befolkningen.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg