Tunisia har (2004) åtte dagsaviser, noen på arabisk og andre på fransk, med et samlet opplag på rundt 300 000. Størst er regjeringspartiets to aviser, La Presse de Tunisie og Al-Horria (med henholdsvis ca. 40 000 og 50 000 i opplag). Selv om ytringsfrihet er nedfelt i grunnloven, holder regjeringen streng kontroll over pressen og kringkastingen. Blant annet er emner som korrupsjon og menneskerettigheter forbudt å behandle. Opposisjonelle medier har i perioder blitt stoppet av myndighetene, noe som har ført til stor grad av selvsensur. Også Internettsider kontrolleres, og kritiske nettsteder er blitt stanset.

Det statlige kringkastingsselskapet, Etablissement de la Radiodiffusion Télévision Tunisienne (ERTT) som til 2003 hadde monopol på kringkastingsvirksomhet, har siden 1983 hatt to riksdekkende TV-kanaler, fra 1988 med reklame, og flere radiostasjoner. Det sender på arabisk, fransk og italiensk. Fjernsynssendinger startet i 1966 i nordre og midtre del av landet, fra 1972 dekkes hele landet. Egyptiske og panarabiske satellitt-TV-kanaler har mange seere i Tunis. To London-baserte, opposisjonelle TV-kanaler, Al-Mustaqillah TV og Zeitouna TV, kan også tas inn via satellitt.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.