Tsjekkisk pressehistorie strekker seg tilbake til 1600-tallet. Det var imidlertid først med veksten i nasjonal bevissthet og politisk aktivitet fra 1840-årene tsjekkisk presse fikk et gjennombrudd. Under de senere habsburgere ble pressen en viktig deltager i kampen for nasjonal frigjøring, med Karel Havlíček-Borovskýs Národní Noviny (1848–50) som eksempel. En hel rekke blader grupperte seg om Havlíčeks organer. I tiden frem til den første verdenskrig gjennomgikk pressen en utvikling parallell med den vesteuropeiske presses. Særlig betydning i uavhengighetskampen fikk T. G. Masaryks Čas (Tiden), støttet av ungtsjekkernes Národní Listy og Národní Politika. En fortsatt rik utvikling i tsjekkisk presse fulgte i mellomkrigstidens Tsjekkoslovakia.

De viktigste tsjekkiske avisene i de første årene etter 1945 var: Právo Lidu (grunnlagt 1897), sosialistenes hovedorgan, Svobodné Slovo (nasjonalt sosialistisk), Lidová Demokracie (katolske folkeparti), Rudé Právo («Rød Rettferdighet», kommunistenes hovedorgan), alle utgitt i Praha. Med kommunistenes fullstendige maktovertagelse fra 1948, ble ensrettingen i Tsjekkoslovakia fremherskende, og Rudé Právo ble den ledende politiske avisen. Litterære og kulturelle tidsskrifter har hatt stor betydning gjennom tidene, og fikk stor utbredelse i 1960-årene.

Under «Praha-våren» 1968 ble sensuren opphevet i Tsjekkoslovakia, og vestlige bøker ble solgt i store opplag. Sensuren ble gjeninnført i september 1968 og på ny opphevet i 1969. Den ble imidlertid erstattet av en bestemmelse om at alt som skulle offentliggjøres måtte ha offentlig godkjennelse. Salget av aviser og tidsskrifter var langt høyere i Tsjekkoslovakia enn i andre kommunistiske østeuropeiske land.

Etter kommunismens fall og Tsjekkoslovakias deling har det skjedd en vekst i antallet aviser og andre publikasjoner. Det utkommer i alt 90 dagsaviser (2004). Størst er den uavhengige hovedstadsavisen Mladá fronta Dnes, som har kommet ut siden 1990 og har et opplag på ca. 350 000 (2004). Nest størst er tabloidavisen Blesk, med et opplag på ca. 300 000. Rudé Právo, kommunistpartiets gamle avis, strøk i 1995 rødfargen og er som Právo nå Tsjekkias tredje største avis, med et opplag på ca. 250 000.

Den nasjonale tsjekkiske radioen (Český rozhlas) har tre riksdekkende radiokanaler, samt flere lokale. I tillegg drives det flere titalls private lokalradioer med statlig konsesjon, i 2003 var det 74 selskaper med slik konsesjon. Landet har tre private riksdekkende radioselskaper, Frekvence 1, Radio Impuls og Evropa 2. Radio Free Europe/Radio Liberty, som er et amerikansk kringkastingsforetagende, sender 1000 timer ukentlig fra Praha på 28 språk. Sendingene går til Øst-Europa, Midtøsten og deler av Asia. – Prøvesendinger for fjernsyn startet 1953. Det drives (2004) fire fjernsynskanaler, hvorav to er statlige Česká televize (CT1 og CT2) og to private. De private, Prima TV og Nova TV, ble etablert i henholdsvis 1993 og 1994.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.