Statens kontroll over mediene er sterk. Regjeringen kontrollerer all radio- og TV-virksomhet, med unntak av en kristen radiostasjon. Ytringsfriheten er sterkt begrenset, og en av dagsavisene, som er privat, bringer derfor stort sett trivia, underholdning og sport. Kritikk av kongen får ikke forekomme. Det er tre dagsaviser, The Guardian of Swaziland, The Times of Swaziland og Swazi Observer, og de har et samlet opplag på anslagsvis 30 000 på begynnelsen av 2000-tallet. Flere av avisene har i perioder vært stanset av staten. Den statseide Swaziland Broadcasting Service har sendinger hovedsakelig på siswati og til dels på engelsk. Det statlige fjernsynsselskapet har hatt fjernsynssendinger på engelsk siden 1978. Den private Swaziland Commercial Radio med hovedkvarter i Sør-Afrika sender på engelsk og portugisisk til det sørlige Afrika

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.