Etter 1991, da Siad Barres regime opphørte og landet falt fra hverandre, har massemediesituasjonen i landet vært uoversiktlig. Frem til da var presse- og kringkastingsvirksomhet underlagt informasjonsministeriet, og landet hadde én dagsavis, Xiddigta Oktobar (Oktoberstjernen). Nå er det krigsherrer og politiske ledere i forskjellige deler av landet som bestemmer over det som er av medievirksomhet. I nord er Somaliland og Puntland mer eller mindre selvstendige regioner med egne aviser og kringkastingsvirksomhet. I Somaliland kommer det ut to dagsaviser og i Puntland noen ukeaviser, det samme skjer i Mogadishu. Publikasjonene som utkommer er på somali, arabisk, engelsk og italiensk.

Partene i borgerkrigen etablerte raskt egne radiokanaler som erstattet den ene statlige som fantes tidligere. Den tidligere statseide radioen Radio Mogadishu ble overtatt av klanlederen Muhammad Aydid, og etter hans død har den vært drevet videre under hans sønns kontroll. To andre klanledere, Uthman Ato og Ali Mohamed, har startet egne radiostasjoner, også de blir kalt Radio Mogadishu. I alt var det i 2005 11 radiostasjoner, en av dem i Somaliland og to i Puntland. Somalia fikk i 1983 fjernsynsvirksomhet finansiert av Kuwait og De forente arabiske emirater. I 2005 er det to fjernsynsstasjoner i Mogadishu, som begge videresender programmer fra Al-Jazeera, den ene videresender også CNN. Både Puntland og Somaliland har egne TV-stasjoner.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.