Kommunismens fall førte til en kraftig oppblomstring av aviser, tidsskrifter og blader. Landet har pressefrihet, og det kommer ut et stort antall aviser og andre publikasjoner (i 2000: 1465). Av disse er mer enn 20 dagsaviser, hvorav den største er sensasjonsavisen Nový čas (Ny Tid), med et opplag på ca. 230 000. En av de ledende avisene i kommunisttiden, partiorganet Pravda (Sannheten, gr.lagt 1920), er nå uavhengig, og har et opplag på 165 000.

Innføring av kommersielt fjernsyn i 1990-årene forandret kringkastingsmarkedet og brakte inn flere utenlandske medieselskaper. Den statseide Slovakisk radio, Slovenský rozhlas, med en historie som går tilbake til 1923, og det statlige fjernsynsselskapet Slovenská televízia fikk betydelig konkurranse, bl.a. fra den private fjernsynskanalen Markiza TV som ble etablert i 1996. Statskanalen har nå mistet sin dominerende posisjon, og seeroppslutningen har falt fra nesten 75 % i 1995 til mindre enn 20 % i 2000. Kabel- og satellitt-TV har stor utbredelse, i tillegg tar man inn tsjekkisk og ungarsk TV.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.