Massemedier i Saudi-Arabia

Saudi Arabia har et mangfold av aviser og tv-kanaler på tross av store begrensninger i ytringsfriheten. Landet har 15 dagsaviser (2018). I tillegg til dagsavisene har landet en rekke ukeblader. De fleste avisene er privateid, men ikke uavhengige av staten.

Tradisjonelle medier

Den største målt i opplag er Okaz, grunnlagt i 1960 med et opplag på 250 000 (2010). Den største nettavisen er imidlertid Al-Riyadh (2010). To engelskspråklige aviser, Saudi Gazette og Arab News utgis også i Saudi Arabia, begge med et opplag på omlag 50 000.

Det saudiarabiske informasjonsministeriet driver egen kringkasting som sender to arabiske radioprogrammer i tillegg til utenlandssendinger på 11 språk. Aramco Radio er en privat stasjon i Dharan, som siden 1948 har sendt musikk- og underholdningsprogrammer på engelsk beregnet på ansatte i selskapet. Det statlige fjernsynet, som både har sendinger på arabisk og engelsk, startet med en kanal i 1965, og begynte sendinger i en kanal 2 i 1983.

Saudi Arabia er et stort marked for panarabiske satelitt-kanaler, inkludert underholdningskanaler. Mange av disse er finansiert fra Saudi-Arabia, men lokalisert i andre land.

Sosiale medier

73,8 prosent av Saudi Arabias totale befolkning tilgang på internett. 28 prosent av befolkningen er daglig aktive på Facebook. 69 prosent av brukerne er menn. 2,1 millioner er aktive på Instagram.

2,6 millioner mennesker i Saudi Arabia er aktive på Twitter, noe som utgjør hele 29 prosent av alle aktive Twitter-brukere i den arabiske verden samlet. Såkalte «boter», automatiserte kontoer med formål om å påvirke meninger, har utviklet seg til å bli et stort problem i Saudi Arabia. Hensikten er i all hovedsak å spre støtte til det rådende regimet og sverte motstandere.

Ytringsfrihet

Saudi-Arabia rangeres av Freedom House som ikke fritt med hensyn til ytrings- og pressefrihet. Pressen har en viss frihet når det gjelder nyhetsdekning og debatt rundt spesifikke saker, mens kritikk av islam, det politiske systemet og kongefamilien ikke er akseptert.

Regjeringen har investert stort i sikkerhetssystemer for å blokkere nettsider som vurderes som skadelige, dette kan gjelde alt fra sider med uønskede religiøse eller politiske synspunkter til seksualisert innhold (i bred forstand).

Under kong Salman har kårene for ytringsfrihet blitt verre. Den mangeårige journalisten og redaktøren av den saudiske avisen al-Watan, Jamal Khashoggi gikk i 2017 i eksil i USA med begrunnelse i at ytringsfrihetssituasjonen var uholdbar. Khashoggi skrev kronikker med kritikk av det saudiske regimet fra eksil, og ble i 2018 drept under et besøk på det saudiske konsulatet i Istanbul.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg