Massemedier i Rwanda

Borgerkrigen fra 1990 til 1994 rammet også mediene i Rwanda. Landet har ingen dagsaviser, men flere aviser og blader kommer ut i små opplag, hver fjortende dag eller sjeldnere. Den statlige radiostasjonen Radio Rwanda sender daglig på fransk, kinyarwanda, swahili og engelsk. Den tyske stasjonen Deutsche Welle Relay Station Africa sender daglig på tysk og seks andre språk. Under borgerkrigen hadde begge parter egne radiosendinger.

Etter 1994 har FN og hjelpeorganisasjoner hatt radiosendinger på kinyarwanda, ikke minst for å kunne formidle informasjon til flyktningeleire i og utenfor landet. Den statlige Television rwandaise (TVR) når med sine fjernsynssendinger om lag 60 prosent av befolkningen.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg