Massemedier i Qatar

Som en av de mer liberale stater på Den arabiske halvøy har Qatar større pressefrihet og mediemangfold enn de fleste land i Midtøsten. Qatar har både statskontrollerte og private medier på alle plattformer, og er blitt kjent for å stå bak det internasjonale mediehuset Al-Jazeera, med global dekning fra Doha via fjernsyn og internett. Det er aviser og fjernsynskanaler på arabisk og engelsk, så vel som andre språk da landet har en høy andel fremmedarbeidere.

Tradisjonelle medier

Al-Arab ble etablert i 1972, og ble med det den første qatarske avisen etter landets uavhengighet. De øvrige toneangivende avisene er al-Sharq, al-Watan og al-Rayah alle med opplag rundt 15 000, samt engelskspråklige Gulf Times, Qatar Tribune og The Peninsula.

Qatarske medier vokste fram særlig fra 1970-tallet, med magasinene Doha og Gulf News blant de første. Den første dagsavisen, Al-Ahd, kom ut i 1972. Den statlige kringkastingen, Qatar Broadcasting Service (QBS) ble etablert i 1968, først med radiosendinger, deretter med fjernsyn – levert av Qatar Television Service (QTV) – fra 1970, om med en engelskspråklig kanal fra 1982. Fra 1993 er fjernsyn levert via satellitt, først gjennom Qatar Cablevision (QCV). Landet fikk internett i 1996. Al-Jazeera ble etablert med hovedkvarter i Doha i 1996, finansiert av Qatars emir, med sendinger døgnet rundt, senere med egne sendinger på engelsk og serbokroatisk, og en omfattende internett-tjeneste. Det statlige nyhetsbyrået Qatar News Agency (QNA) ble startet i 1975, med tjeneste på flere språk.

Sosiale medier

Omtrent 95 prosent av innbyggerne i Qatar har en profil på Facebook. 79 prosent av brukerne er menn, noe som i stor grad skyldes den skjeve kjønnssammensetningen i Qatars befolkning. 9,1 prosent er aktive brukere av mikroblogg-tjenesten Twitter, og 9,1 prosent er aktive brukere av bildedelingstjenesten Instagram.

Ytringsfrihet

Freedom House rangerer Qatar som ikke fri med hensyn til ytrings- og pressefrihet. Selvsensur praktiseres blant journalister, særlig i spørsmål som er politisk eller religiøst sensitive. I 2016 ble den engelskspråklige nettavisen Doha News blokkert av myndighetene etter å ha skrevet om flere sensitive tema, inkludert homofili. Myndighetene oppga manglende lisens som grunn for blokkeringen.

Loven om mediesensur ble avskaffet i 1995, og en ny presselov presentert i 2011 fjerner straffeforfølgelse for journalistisk virksomhet, med ett kritisert unntak: ved å skape usikkerhet omkring Qatars forhold til vennligsinnede stater.

Med statlig støtte, men med et internasjonalt styre ble det uavhengige mediesenteret Doha Centre for Media Freedom (DCMF) åpnet i 2008. Organisasjonen arbeider for pressefrihet og fremme av kvalitetsjournalistikk i Qatar så vel som i Midtøsten og for øvrig.

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg