Mediebildet i Oman består av både statlige og private medier, men samtidig av en utstrakt offentlig kontroll med mediene, til tross for at pressefriheten er garantert i grunnloven. Både tradisjonelle og nye (digitale) medier blir gjenstand for sensur og overvåking.

Den første avis med regelmessig utgivelse i Oman var al-Watan, som ble lansert i 1971. Avisen utkommer fortsatt, og er landets største. Det gis ut i alt seks dagsaviser, hvorav fire på arabisk og to på engelsk. Den største engelskspråklige er The Oman Daily Observer. Det utgis dertil en rekke magasiner.

Radio ble innført med etableringen av Radio Sultanate of Oman og Radio Salalah, begge i 1970. Den statlige radiostasjonen er Radio Oman. Den første private radiostasjonen ble lansert i 2007; senere har flere kommet til. BBC har en radiosender for sine internasjonale programmer på Masirah Island.

Fjernsyn startet i med opprettelsen av Sultanate of Oman Television, som startet sendinger fra Muscat i 1974 og fra Salalah i 1975. Oman TV er den nasjonale fjernsynskanalen, men det finnes også en privat, Majan TV, som sender fra Muscat. Sendinger fra utenlandske satellittstasjoner tas imot i Oman.

Radio og tv er om lag like utbredt. Fra 1997 er internett bygd ut, og over halvparten av Omans innbyggere er tilknyttet. Bruken av sosiale medier er utbredt. Myndighetene utøver kontroll med nettet, og har blokkert enkelte nettsteder.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.