Forfatningen fra 1990 garanterer pressefrihet i Nepal, men det har vært registrert en rekke tilfeller av sensur og overgrep mot journalister. Landets politiske ustabile situasjon har truet pressefriheten og journalisters sikkerhet. 

 Avisspredningen i landet er lav. Størst er avisene The Kathmandu Post, Kantipur, GorkhapatraThe Himlayan Times, Anapurna Post og Rising Nepal.

Det statlige Radio Nepal ble grunnlagt 1951. Kanalen har sendinger på nepali og engelsk i tillegg til ca. 20 regionale språk. Fjernsynsendinger startet 1986, og det statlige Nepalese Television Corporation sender i to kanaler. Fra 1994 ble det mulighet til å ta inn satellittfjernsyn i Nepal.

Det er registrert omlag 30 uavhengige TV-kanaler, i tillegg til ca. 300 regionale radiokanaler (2007).

 

 

 

 

 

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.