Massemedier i Myanmar

Massemedia i Myanmar var lenge preget av sterk statlig kontroll og sensur. Som et ledd i reformprosessene siden 2011 har sensuren avtatt og flere uavhengige ukeaviser og dagsaviser har blitt etablert.

Av landets fem dagsaviser er det bare to som oppgir opplagstall, begge disse er organer for juntaen (SPDC). Størst er avisen Myanmar Alin, med et opplag på ca. 400 000, den andre, New Light of Myanmar, har et opplag på ca. 14 000. Det statlige kringkastingsselskapet (MTRD) sender radio- og fjernsynsprogrammer på engelsk, burmesisk og lokale minoritetsspråk. Opposisjonen i landet har siden 1992 hatt daglige sendinger fra Norge til Myanmar.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg