Det utkommer ingen regulære dagsaviser i Mongolia, men det finnes 6 riksdekkende aviser som utkommer jevnlig, noen av dem med over 300 utgaver i året. Tidligere var de fleste av avisene eid av det offentlige, men i 1999 ble avisene privatisert. Privatiseringen lot seg ikke gjennomføre fullt ut. I 1990 var det samlede avisopplaget i landet 134,1 millioner, i 2003 var det falt til 18,5 millioner. Den største avisen var tidligere Ünen, offisielt organ for sentralkomiteen i det revolusjonære parti. I 1995 var opplaget 150 000, nå er det nede i 8330. Den utkommer med 356 utgaver i året. Den største avisen i 2003 var Ödriin Sonin (312 utgaver i året, opplag: ca. 14 200). I tillegg til avisene finnes det et stort antall publikasjoner som utkommer sjeldnere.

Det statlige kringkastingsselskapet Mongolradio ble grunnlagt 1934. Det sender i tre kanaler, på mongolsk (to) og kasakhisk. I tillegg finnes det 30 private radiostasjoner, og det er sendinger på en rekke språk. Det statlige fjernsynsselskapet Mongolteleviz startet sendinger i 1967, det har sendinger i to kanaler som kan mottas i alle landets distriktssentre, men bare en tredjedel av befolkningen får inn det mongolske fjernsynet. Mange steder i Mongolia er det mulig å motta russiske fjernsynsprogrammer via satellitt. I 1992 ble den første reklamefinansierte radio- og fjernsynskanalen opprettet, som i tillegg til egenproduserte programmer også sendte utdrag fra utenlandske fjernsynskanaler. Nå har Mongolia 35 TV-stasjoner, og det er igangsatt en prosess for å avvikle det statlige eierskapet til de nasjonale kringkastingsselskapene.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.