De første uavhengige og usensurerte avisene i Latvia etter Sovjet-tiden kom ut i slutten av 1980-årene. I 1990-årene økte produksjonskostnadene kraftig, noe som medførte økte utsalgspriser på aviser og tidsskrifter og dermed en kraftig salgsnedgang. 1994 var det totalt 17 dagsaviser i Latvia, i 2002 var antallet falt til 8. Størst er avisen Diena (dag), grunnlagt 1990, som utkommer både på russisk og latvisk, med et samlet opplag på 62 000 ( 2002). Fra 1992 har denne avisen vært eid av svenske Expressen.

Radiosendinger startet i 1925, en ny kanal kom i 1948 og TV-sendninger begynte 1954. I 1993 startet public service-selskapene Latvijas Radio og Latvijas Televizija en tredje radiokanal og en TV-kanal nummer to. Public service-kringkastingen finansieres over statsbudsjettet. Etter at det i 1991 ble det åpnet for kommersiell kringkastingsvirksomhet, har det kommet en rekke nye radio- og TV-kanaler. Ved inngangen til 2000-tallet var det ca. 25 radiostasjoner og ett privat fjernsynsselskap, Latvian Independent Television (LNT), dannet 1996, i tillegg til det statlige. Det statlige kringkastingsselskapet har radiosendinger på latvisk, russisk, svensk og engelsk. Det er fjernsynssendinger på latvisk, russisk, polsk, ukrainsk, tysk, engelsk og fransk.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.