Laos har meget liten avisspredning. Det er kun to dagsaviser. Den største er det regjerende kommunistpartiets hovedorgan, som utgis av partiets sentralkomité, Pasason (Folket), med et opplag på 28 000. Den andre dagsavisen er Vientiane Mai, utgitt av partiets komité for Vientiane-regionen (opplag 2 500). Ellers utkommer flere ukes- og månedsaviser og tidsskrifter; de fleste er organer for forskjellige organisasjoner som fagforeninger, kvinneorganisasjoner, hæren o.l., alle kontrollert av partiet.

Radioen og fjernsynet er statseide. Radioen sender ett riksprogram og flere lokalprogrammer. Lao National Radio (grunnlagt 1951) sender på bl.a. lao, fransk, thai og khmer En statlig fjernsynskanal ble åpnet 1983, fra 1988 har den sendt i to kanaler. I 1993 inngikk Laos en avtale med et thailandsk selskap for å utvikle landets kringkastingstjeneste. Dette resulterte bl.a. i et nytt selskap (Laos television 3), eid i fellesskap av staten og det thailandske selskapet. Det driver kabel-TV-kanalen IBC Channel 3.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.