Pressefrihet er garantert ifølge Kuwaits forfatning, og staten støtter avisutgivelser, men i praksis har det vært hyppige tilfeller av statlig pressesensur. I 1995 vedtok konstitusjonsdomstolen at staten har rett til å stanse utgivelsen av aviser. Fem arabiske og to engelske dagsaviser utgis i Kuwait; den største er den arabiske Ar-Ra'i al-'Aam (grunnlagt 1961, opplag 2004: 101 500). De to engelskspråklige er Arab Times og Kuwait Times, med opplag på henholdsvis ca. 42 000 og 32 000.

Den statseide radiosenderen Kuwait Broadcasting Service startet 1951, finansieres med direkte bevilgninger og sender programmer på arabisk, farsi, urdu og engelsk i fem kanaler, hvorav to (en arabisk og en engelsk) sender hele dagen. Fjernsynssendinger startet på privat basis 1957, fra 1961 i statlig regi (Kuwait Television); sender i fem kanaler.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.