Kenya har seks dagsaviser, hvorav fire på engelsk og to på på swahili. Størst er den engelskspråklige Daily Nation (grunnlagt 1960, opplag 2007: ca. 205 000), nest størst er The Standard (tidligere East African Standard, grunnlagt 1902, opplag ca. 59 000). Daniel arap Mois regime la begrensninger på hvilke politiske saker Daily Nation kunne dekke og medias omtale av politiske forhold i Kenya var preget av forsiktighet. Kritiske aviser ble utsatt for sanksjoner. Etter at Mwai Kibaki og regnbuekoalisjonen kom til makten i 2002, er det slutt på dette.

Det offentlige kringkastingsselskapet Kenya Broadcasting Corporation (KBC, til 1989 Voice of Kenya), har tre radioprogrammer; på swahili, engelsk og et program som sender på 16 lokale språk. Fjernsynssendinger startet i 1962, og det statlige KBC-TV, som har fem kanaler, finansieres ved lisensavgift, reklame og statsstøtte. Sendingene er på swahili og engelsk. I tillegg er det fem private fjernsynsselskaper, et av disse, Kenya Television Network (KTN-TV), som startet 1990, videresender bl.a. CNN.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.