Massemedier i Japan omfatter en rekke aviser, magasiner og radio- og fjernsynskanaler.

De første moderne aviser i Japan så dagens lys etter at landets isolasjon ble brutt i siste halvdel av 1800-tallet. Den første storavisen, Osaki Asahi Shimbun (Den oppadgående sol) ble grunnlagt av Ryuhei Murayama i 1879 og har tross mange politiske omveltninger bestått helt opp til våre dager. Den danner fundamentet i et av verdens største aviskonserner.

I 1897 fikk landet sin første aftenavis, og samtidig ble den første internasjonale kontakt etablert med Reuter. Klimaet i avisverdenen var lenge hardt, og myndighetene bekjempet alle opposisjonelle og kritiske tendenser. Først etter andre verdenskrig fikk Japan en form for pressefrihet, men lover om destruktiv virksomhet og om beskyttelse av statshemmeligheter legger stadig sterke bånd på ytringsfriheten.

Teknisk står japansk presse meget høyt, men fremstillingsmessig har det innviklede skriftspråket skapt store problemer. I 2008 hadde Japan 121 dagsaviser med et samlet opplag på 52 028 671 eksemplarer (2007); opplag per innbygger er blant verdens høyeste (538 per 1000 innbyggere i 2007). Mange av dagsavisene utgir både en morgen- og en kveldsutgave; hele 94 prosent av avissalget skjer via abonnementer.

Størst opplag av Tokyo-avisene har Yomiuri Shimbun (grunnlagt i 1874, opplag (2007) morgen: 10 030 000, ettermiddag: 3 863 000), Asahi Shimbun (grunnlagt i 1879, opplag morgen: 8 112 000, ettermiddag: 3 587 000), Nikkei (grunnlagt i 1876, opplag morgen: 3 029 000, ettermiddag: 1 618 000) og Mainichi Shimbun (grunnlagt i 1872, opplag morgen: 4 003 000, ettermiddag: 1 430 000). Både Asahi Shimbun og Yomiuri Shimbun har engelskspråklige utgaver, Asahis utkommer i samarbeid med International Herald Tribune. To andre engelskspråklige aviser i Tokyo er Japan Times (grunnlagt i 1897, opplag 41 250) og Daily Yomiuri (grunnlagt i 1955, opplag: 37 770); en tredje, Mainichi Daily News, har fra 2001 bare en nettutgave.

En viktig del av japansk presse er også de ukentlige nyhetsavisene. I 1998 utkom det 85 ukeaviser, og 2678 månedlige magasiner.

Det statlige kringkastingsselskapet Nippon Hoso Kyokai (NHK), grunnlagt i 1925, er en public service-kringkaster. Det startet fjernsynssendinger i 1952, og har nå to jordbaserte fjernsynskanaler, tre satellittkanaler og tre radiokanaler. Driften finansieres gjennom lisensavgift. De fleste programmene NHK sender er produsert i Japan. Cirka 80 prosent av sendingene er informasjons- og kulturprogrammer, og cirka 20 prosent er underholdning.

Det finnes også fem landsdekkende, privateide fjernsynsnettverk, som sender over totalt 121 lokale stasjoner. Den nasjonale sammenslutning av kommersielle kringkastingsselskaper (MINPOREN) omfatter 133 fjernsynsselskaper og 110 radioselskaper. De kommersielle radio- og fjernsynsstasjonene sender hovedsakelig underholdningsprogrammer.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.