Selv om landet har to offisielle språk, utkommer samtlige sju dagsaviser og de større ukeavisene på engelsk. Fem dagsaviser blir utgitt i Dublin: Evening Herald (grunnlagt 1891, opplag 2007: ca. 82 000), The Irish Times (grunnlagt 1859, opplag ca. 119 000), Irish Daily Mail (opplag ca. 56 400), Irish Daily Star (opplag: ca. 98 000) og den største, Irish Independent (grunnlagt 1905, opplag ca. 160 800). Dagsavisene Irish Examiner (grunnlagt 1841, opplag ca. 55 900) og Evening Echo (grunnlagt 1892, opplag ca. 25 700) utgis i Cork. Det finnes fire nasjonale søndagsaviser, de to største er: Sunday Independent (grunnlagt 1905, opplag ca. 282 500) og Sunday World (grunnlagt 1973, opplag ca. 283 800). Et særegent trekk ved irsk presse er det store antallet ukeaviser som utgis i provinsene. I tillegg til de irske avisene selges også de fleste store britiske avisene i Irland.

Det nasjonale kringkastingsselskapet heter Radio Telefís Éireann (RTE), og ble opprettet 1960. Både radio og fjernsyn finansieres gjennom en kombinasjon av statlige bevilgninger, lisensavgift og reklameinntekter. Radiosendinger startet i Irland 1926, fjernsynssendinger 1961. I 1978 fikk man en fjernsynskanal nummer to og året etter en radiokanal nummer to. Frem til 1988 hadde RTE monopol, men fra da av har privat kringkastingsvirksomhet vært tillatt. Det finnes nå mer enn 25 private lokalradiostasjoner. 1998 kom en privat riksdekkende fjernsynskanal (TV3) og en privat riksdekkende radio (Today FM). RTE har nå seks riksdekkende radionettverk; et av dem, Radio Gaeltachta som holder til i Connemara, har sendinger på irsk (gælisk) for den vestre del av landet, samt to fjernsynskanaler på engelsk og fra 1996 en (TG4) på irsk.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.