Under Saddam Husseins regime bestod pressen, med unntak av den delen som utkom i de kurdiske områdene, og som regimet ikke kunne kontrollere, av publikasjoner som enten var offisielle Baath-parti-organer eller aviser som fulgte en regimetro redaksjonell linje. Etter at regimet ble styrtet, utstedte den midlertidige koalisjonsmyndigheten et dekret om opprettelse av en fri presse. Det ble samtidig bestemt at oppfordring til voldsbruk mot okkupasjonsmakten ikke ville være tillatt; en del nystartede aviser ble stengt på grunn av brudd på denne bestemmelsen. Antallet aviser økte raskt, og ved utgangen av 2003 hadde landet ca. 250 aviser og blader. Mange av disse fikk imidlertid en kort levetid på grunn av den ustabile økonomiske og politiske situasjonen i landet, og i 2007 var det bare ca. 20 dagsaviser igjen. De største av disse var den uavhengige al-Mada, det USA-støtte Nasjonale kongresspartiets al-Mutamar, den regjeringskontrollerte al-Sabah og avleggeren, den mer uavhengige al-Sabah al-Jadid, og den opprinnelige eksilavisen al-Zaman (grunnlagt i London 1997, arabisk utgave i Bagdad fra 2003).

Etter invasjonen i 2003 ble kringkastingsvirksomheten i Irak drevet gjennom The Iraqi Media Network (IMN), opprettet av den midlertidige koalisjonsmyndigheten til erstatning for det tidligere Informasjonsministeriet. IMN startet fjernsyns- og radiovirksomhet (både FM- og AM-stasjoner). I 2004 bestemte koalisjonsmyndigheten at et konsortium ledet av det amerikanske selskapet Harris Corporation skulle få overta driften av de 18 fjernsynskanalene og de to radiostasjonene som da var etablert.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.