Under president Suhartos regime var den indonesiske pressen sensurert, men ved hans fall i 1998 fikk landet presse- og ytringsfrihet, og antallet aviser økte kraftig. Antall dagsaviser hadde i 1990-årene ligget i underkant av 80 med et samlet opplag på ca. 4,7 mill. Nå økte det til en topp på 290 i 2000, men er senere sunket til ca. 170. Av disse er ca. 50 riksaviser og 120 lokalaviser, men kun halvparten av befolkningen har tilgang på aviser. De to største avisene er tabloidavisen Rakyat Merdeka (Fritt folk; opplag 2007: ca. 700 000) og den uavhengige katolsk/konservative Kompas (grunnlagt 1965, opplag: ca. 530 000 på hverdager og ca. 610 000 på søndager), som begge utkommer i Jakarta. Andre store dagsaviser er Suara Merdeka (opplag ca. 200 000) og populæravisene Pos Kota (opplag ca. 500 000) og Berita Buana (opplag ca. 150 000), som alle utkommer i Jakarta. De fleste avisene utkommer på det offisielle nasjonalspråket Bahasa Indonesia, men det finnes også flere engelske dagsaviser.

I tillegg til den statlige radio- og fjernsynskanalen Radio Republik Indonesia (RRI, grunnlagt 1945) som sender i seks kanaler, har det siden 1989 vært private radio- og fjernsynssendinger. Det er noe over 550 kommersielle lokalradiostasjoner. Televisi Republik Indonesia (TVRI, grunnlagt 1962) er statseid og sender nasjonalt fjernsyn på Bahasa Indonesia og engelsk. Private fjernsynsselskaper ble tillatt 1991, og det er nå 11 kommersielle fjernsynskanaler.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.