India har en mangfoldig presse. Blant annet på grunn av en voksende middelklasse har avisopplaget økt sterkt de senere årene (2014), og i tillegg til de etablerte avisene har det dukket opp en del nye.

Den første indiske avisen, Bengal Gazette, ble grunnlagt i Kolkata (Calcutta) i 1780 og utkom på engelsk. Den første avisen på et indisk språk, Samachar Darpan, ble grunnlagt i Serampore i 1818. Grunnloven fra 1949 garanterer presse- og ytringsfrihet. Disse bestemmelsene ble opphevet da Indira Gandhis regjering erklærte unntakstilstand i 1975, men gjeninnført etter regjeringsskiftet i 1977. Landets aviser utgis på engelsk, hindi og 93 andre språk.

Det store antall forskjellige språk har, sammen med sosiale og religiøse motsetninger og kastekonflikter, vanskeliggjort fremveksten av en nasjonal og riksdekkende presse. Derfor har de engelskspråklige avisene, som har sine lesere blant den utdannede middelklassen i byene, beholdt sin ledende stilling etter uavhengigheten.

De mest innflytelsesrike avisene er The Times of India (grunnlagt 1838, utgis i 17 byer), The Indian Express (grunnlagt 1953), The Hindu (grunnlagt 1878), Hindustan Times (grunnlagt 1923) og The Statesman (grunnlagt 1875). 

Av de ukentlige politiske nyhetsmagasinene regnes India Today (grunnlagt 1975, utgis i New Delhi på engelsk og hindi) som det ledende. Det største nyhetsmagasinet er imidlertid Manorama Weekly (grunnlagt 1937, utgis i Kottayam, Kerala), som utkommer på malayalam.

I alle delstater finnes det regionale magasiner, som også utkommer på engelsk, hindi eller lokale språk. Mange av avisene på de lokale språkene ble startet som motstandsaviser under det britiske styret. De avviker ofte fra de engelskspråklige både når det gjelder nyhetsutvalg og redigering. Hindi er nå det vanligste avisspråket i disse avisene og bladene, deretter følger engelsk og malayalam.

India har mer enn 150 millioner husstander med tilgang til TV-sendinger (2014).  Myndighetene har planer om digitalisere alle TV-overføringer i 2015.

Indias radio og fjernsyn er underlagt Ministry of Information and Broadcasting, men får inntekter fra reklame i tillegg til statlige bevilgninger. All-India Radio (AIR) er en av verdens største nyhetsorganisasjoner.

AIR hadde monopol på radio- og fjernsynssendinger frem til 1976. Da ble fjernsynet utskilt som en uavhengig enhet under navnet Doordarshan India.

Doordarshan, sender i 20 kanaler, både nasjonalt, regionalt, and lokalt.  I tillegg er det stort og stadig økende antall privateide TV-stasjoner. Det antas at  Doordarshan når omlag 400 millioner seere (2014).

Det er mer enn 700 private TV-kanaler og mange av disse har 24-timers sendinger.

 

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.