Etter oppløsningen av Sovjetunionen har det vært en markert nedgang i antall avisutgivelser, og etter 1995 har det vært betydelige innskrenkninger i pressefriheten, bl.a. med direkte forfølgelse av enkelte journalister. Opposisjonelle publikasjoner som Narodnaja volja og Svaboda, samt ukeavisen Imja, blir trykket i Latvia og distribuert uoffisielt, da kun regimetro publikasjoner blir tillatt trykket i landet. Det utkommer sju dagsaviser, hvorav seks er statseide. Tre utkommer både på hviterussisk og russisk, tre på russisk og én på hviterussisk. Størst opplag har de statlige organene Sovetskaja Belorossija (2000: 435 000) og ukeavisen Narodnaja Haseta (1995: 90 000).

Totalt utgis det over 700 tidsskrifter; som hovedsakelig utkommer på hviterussisk, samt ca. 350 ukeblader, 12 titler utkommer på andre språk enn hviterussisk, bl.a. russisk, polsk, ukrainsk, eller i en kombinasjon av flere språk. Den satiriske ukeavisen Vosjyk, som ble startet av partisaner under den tyske okkupasjonen 1940-44, er fortsatt populær i Hviterussland, og hadde i 1998 et opplag på ca. 12 000.

Det statlige kringkastingsselskapet Belteleradyjokam har radiosendinger i tre kanaler, både på hviterussisk og på russisk. Det statlige fjernsynsselskapet har siden 1994 sendt i to kanaler. Halvparten av programmene er egenproduserte, halvparten er fra russisk fjernsyn. I tillegg er det 13 kommersielle fjernsynskanaler. Både disse og de statlige radio- og fjernsynskanalene er strengt sensurert av regimet.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.