Massemedier i Guinea

Guinea har siden 1991 hatt et nasjonalt råd for massemedier. Rådet regulerer pressens, radioens og fjernsynets virksomhet, og bestemmer hvilke politiske ytringer som kan tillates. Rådet har registrert rundt 200 aviser og andre publikasjoner, men kun omtrent 60 av disse er antatt å være i virksomhet.

Det statlige kringkastingsselskapet Radiodiffusion-Télévision Guinéenne (RTG) har sendinger på fransk, engelsk, portugisisk, arabisk og lokale språk. Selskapet har fjernsynssendinger noen timer om dagen på fransk og lokale språk. Et nettverk av lokale radiostasjoner ble startet opp tidlig i 1990-årene. Fra 2005 kan det også opprettes private radio- og fjernsynsstasjoner, men stasjonene kan ikke eies av politiske partier, religiøse organisasjoner eller utlendinger.

Landet har ingen vanlige dagsaviser. En statlig informasjonsavis, Horoya (Frihet) utgis, sammen med en annen statseid avis, Fonike, som dekker sport og nyheter.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg