Guatemala har pressefrihet, men journalistikken er preget av forsiktighet når det gjelder politiske spørsmål. Landets sju dagsaviser (2003) utkommer alle i hovedstaden, med et samlet opplag på i underkant av ca. 300 000. De tre største avisene er Prensa Libre (grunnlagt 1951, opplag i 2007 ca. 120 000), Siglo Veintiuno (grunnlagt 1990, opplag ca. 65 000) og El Periódico (grunnlagt 1996, opplag ca. 50 000). Pressespråket er spansk. En av avisene, Diario de Centroamérica (grunnlagt 1880, opplag ca. 15 000), eies av staten.

Regjeringen kontrollerer kringkastingsvirksomheten gjennom et eget organ for radio og fjernsyn. Fem av landets ca. 100 radiostasjoner eies av staten, 85 er kommersielle. Seks radiostasjoner sender hovedsakelig undervisningsprogrammer. Flere kristne radiostasjoner har sendinger på indianske språk. Den første fjernsynsstasjonen kom i drift i 1956. Guatemala har fire private fjernsynsselskaper, i tillegg til det statlige Radio Televisión Guatemala, som sender i to kanaler - hovedsakelig kultur- og undervisningsprogrammer.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.