Massemedier i Ghana

Ghana har seks dagsaviser. De to største utgis begge på engelsk og eies av staten. Den største, Daily Graphic, ble grunnlagt i 1950 og har et opplag på ca. 100 000 eksemplarer. The Ghanaian Times kom ut første gang i 1958, og har et opplag på rundt 45 000. Det utgis flere større ukeaviser med opplag på opptil 165 000. Avismangfoldet i Ghana ligger over gjennomsnittet for afrikanske land.

Det statlige kringkastingsselskapet, Ghana Broadcasting Corporation, (GBC), som ble grunnlagt i 1935, har radiosendinger på engelsk, hausa og fem andre lokale språk. GBC startet fjernsynssendinger i 1965. I 1995 ble det gitt tillatelse til å drive private radio- og fjernsynskanaler i Ghana.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg