De dominerende avisene i Etiopia er statsstyrte, hvor Addis Zemen (amharisk, grunnlagt 1941, opplag ca. 40 000) og Ethiopian Herald (engelsk, grunnlagt 1943, opplag 37 000) utgis av Informasjonsdepartementet. Den statlige etiopiske kringkastingen startet radiosendinger i 1941. Under militærregimet hadde de enkelte frigjøringsorganisasjonene egne radiostasjoner i sine områder; disse har delvis fortsatt sin virksomhet. Fjernsynssendinger startet 1964, og det statlige fjernsynsselskapet Ethiopian Television (grunnlagt 1964) er delvis reklamefinansiert. I dag sender Radio Ethiopia innenlandsprogram på ni språk og utenlandsprogram på tre. Det sender i én kanal til 26 regionale stasjoner.

Massemedier i Etiopia har alltid vært sterkt kontrollert av de politiske myndighetene. Etter at EPRDF tok makten i 1991 opplevde man en midlertidig liberalisering av mediene, noe som førte til en betydelig vekst i aviser og radiostasjoner. De fleste av disse hadde kort levetid, ofte på grunn av press fra myndighetene. Pressefriheten fikk trangere kår etter valget i 2005, og særlig etter innføringen av en ny medielov i 2008. Friheten har blitt ytterligere innskrenket i de senere år, hvor en rekke journalister er fengslet og private uavhengige aviser og radiostasjoner er blitt stengt. Mange av de fengslede journalistene er dømt i henhold til Etiopias antiterrorlov (vedtatt 2009), noe som har gjort at Reportere uten grenser og andre menneskerettsorganisasjoner har engasjert seg sterk.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.