Massemedier i Bulgaria

Presse

Under kommunistenes styre var pressen ensrettet, og den største avisen var partiorganet Rabotnitsjesko Delo ('Arbeiderens sak'), med et opplag på over 600 000. I 1990 ble den omgjort til sosialistpartiets avis, og fortsatte i 1990-årene å være en viktig avis, nå under navnet Duma og med et opplag på over 100 000.

Presselovene i Bulgaria ble liberalisert 1990, og en rekke nye, uavhengige aviser ble startet i årene som fulgte. De største avisene er Nosjten Trud (grunnlagt 1992, opplag ca. 332 000), 24 Tsjasa ('24 timer', grunnlagt 1991, opplag ca. 330 000) og Trud (grunnlagt 1923, opplag 200 000). Landet har også en mengde tidsskrifter og ukeblader.

Radio og fjernsyn

De offentlige radio- og fjernsynsselskapene Bălgarsko Nationalno Radio (grunnlagt 1929) og Bălgarska Televizija (grunnlagt 1959) dominerer kringkastingen i Bulgaria, med to radio- og to fjernsynskanaler. Radioens utenlandssendinger sendes på en rekke språk. Private radiostasjoner kom i drift 1992, og i 1994 startet den første private fjernsynskanalen i Bulgaria, Nova Televizija.

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg